Δεν ήταν μυστικό ότι στην αγορά της διανομής προϊόντων, το freelancing ήταν ένας από τους τρόπους συνεργασίας. Και ούτε ήταν μόνο η Εfoοd που χρησιμοποιούσε τη συγκεκριμένη λύση.

Η συγκεκριμένη εταιρεία κατάφερε όμως να συγκεντρώσει όλα τα πυρά πάνω της και να “γκρεμίσει” την βαθμολογία του app της εξαιτίας του περίφημου μηνύματος που έστειλε. Άλλο να εκβιάζεις τους εργαζόμενους με μηνύματα “ή freelancer ή απολύεσαι”, και άλλο να δίνεις τη δυνατότητα σε έναν εργαζόμενο να συμπληρώσει το εισόδημά του στις ώρες και στις ημέρες που εκείνος έχει τη δυνατότητα να απασχοληθεί.

Η “υπόθεση efood” επαναφέρει στο προσκήνιο ένα μείζον εργασιακό ζήτημα το οποίο χάθηκε μέσα στην πολιτική αντιπαράθεση που ξέσπασε χθες με την αντιπολίτευση να κατηγορεί την κυβέρνηση ότι το φαινόμενο του freelancing οφείλεται στον νόμο Χατζηδάκη και το υπουργείο Εργασίας να απαντά ότι ο νέος νόμος στηρίζει τους ταχυδιανομείς.

Το ερώτημα είναι πώς θα ελέγχουν οι ελεγκτές της Επιθεώρησης Εργασίας αν η κάθε εταιρεία θα βαφτίζει freelancers εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης προκειμένου να γλιτώνει από τις ασφαλιστικές εισφορές, τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, τις αποζημιώσεις σε περίπτωση απόλυσης, τις άδειες και τα υπόλοιπα δικαιώματα των εργαζομένων. Ο εργαζόμενος που καταγγέλλει περιέρχεται σε δεινή θέση οπότε η λύση δεν μπορεί να είναι η καταγγελία.

Το θέμα μάλιστα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα λόγω της ταχείας ανάπτυξης που έχει ο κλάδος των ταχυμεταφορών μετά την πανδημία τόσο στο κομμάτι της μεταφοράς φαγητού όσο και στο σκέλος της μεταφορά προϊόντων. Ο νόμος ορίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να χαρακτηρίζεται κάποιος ως freelancer: η κυριότερη είναι ότι ο ίδιος ο συνεργάτης θα επιλέγει πότε και για πόσες ώρες θα απασχοληθεί σε συμφωνία με την επιχείρηση η οποία με τη σειρά της δεν θα μπορεί να επιβάλλει συγκεκριμένα ωράρια εργασίας.

Το αν γίνεται αυτό στην πράξη είναι υπόθεση που οφείλουν να ελέγχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Εργασίας. Όπως πολιτική είναι και η απόφαση για το αν θα πρέπει οι εργαζόμενοι στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο των μεταφορών, θα πρέπει δια νόμου να απολαμβάνουν τα προνόμια των μισθωτών, απασχολούμενοι είτε με συμβάσεις πλήρους είτε με συμβάσεις μερικής απασχόλησης.

Μετά την αποστολή του περίφημου μηνύματος, η efood εξέδωσε ανακοίνωση για να αποσαφηνίσει ότι “η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική. Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές”. Επί της ουσίας επομένως, δεν αλλάζει κάτι. Τόσο στην συγκεκριμένη επιχείρηση όσο και σε όλες τις εταιρείες του κλάδου, οι τρόποι θα απασχόλησης θα παραμείνουν τρεις:

1. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Έχουν ασφαλιστικές εισφορές και δικαιώματα αλλά έχουν και ημερομηνία λήξης. Τέτοιες συμβάσεις έχουν υπογράψει οι 115 διανομείς που παρέλαβαν τα περίφημα μηνύματα.

2. Οι συμβάσεις αορίστου χρόνου. Είναι οι συμβάσεις με τα πλήρη εργασιακά δικαιώματα, δώρα κλπ. Στην χθεσινή της ανακοίνωση, η efood δεν έδωσε λεπτομέρειες για τον αριθμό των εργαζομένων που έχουν υπογράψει τέτοιες συμβάσεις. Περιορίστηκε να αναφέρει ότι από τους 3700 εργαζόμενους της επιχείρησης σήμερα, οι 3000 είναι διανομείς και ότι το 2022 θα δημιουργηθούν επιπλέον 7000 θέσεις διανομέων. Τι θέσεις όμως θα είναι αυτές; Πλήρους απασχόλησης, μερικής; Με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή θέσεις freelancers;

3. Οι ελεύθερες συμβάσεις, τα γνωστά “μπλοκάκια”. Με αυτές, ο συνεργάτης πληρώνει μόνος του τις ασφαλιστικές εισφορές (από 220 ευρώ τον μήνα) κάνει έναρξη στην εφορία καταβάλλει τέλος επιτηδεύματος ύστερα από πέντε χρόνια δραστηριοποίησης, πληρώνεται με την ώρα, δεν έχει δώρα και μπορεί να χάσει ανά πάσα στιγμή τη δουλειά του χωρίς αποζημίωση.

 

Πηγή: thetoc.gr