Scroll to top

Ελλάδα: Χαμός με τα ηλεκτρικά ποδήλατα – Τα SOS!


- 31 Αυγούστου 2020

  •  

     

    Νέα δεδομένα βιώνουμε πλέον και στη χώρα μας (επιτέλους) με την κρατική επιδότηση που έχει ξεκινήσει, σε ότι αφορά και τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ομως η επιλογή ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου δεν είναι απλή υπόθεση. Ιδού τι πρέπει να προσέχουμε…

    Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ανέδειξε το ποδήλατο ως πρωταγωνιστή στην ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Η κίνηση από την κυβέρνηση έγινε και το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» δείχνει πως θα είναι μία επιτυχία. Τα στοιχεία καταγραφής της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων, δικύκλων και ποδηλάτων είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά στις πρώτες ημέρες εφαρμογής του.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από την στιγμή, που άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και μέσα σε 18 ώρες, κατατέθηκαν 938 αιτήσεις και απορροφήθηκε περίπου το 1 εκατομμύριο ευρώ από τα συνολικά 45 του προϋπολογισμού επιδότησης για το 2020. Πρωταγωνιστής στη ζήτηση αναδεικνύεται το ηλεκτρικό ποδήλατο καταλαμβάνοντας ποσοστό που αγγίζει το 80% (περίπου 742 ηλεκτρικά ποδήλατα). Το ενδιαφέρον γεωγραφικά επικεντρώνεται στα μεγάλα αστικά κέντρα, με την Αττική να προπορεύεται συγκεντρώνοντας το 39% των αιτήσεων.

     

    Ξεχάστε ό,τι ξέρετε

    Τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν είναι εξαρτήματα για… κινητό τηλέφωνο. Δεν είναι wearables, δεν είναι αξεσουάρ, δεν είναι παιχνίδια. Ψάχνοντας, αναζητώντας, για τις ανάγκες του ρεπορτάζ, διαπιστώσαμε ότι το ηλεκτρικό ποδήλατο -ή αν θέλετε σωστότερα το ΚΑΛΟ ηλεκτρικό ποδήλατο– δεν είναι απλά ένα ποδήλατο με ένα η μοτεράκι για υποβοήθηση. Παράλληλα θέλει γνώσεις απο αυτόν που το πουλάει, και σωστό, εξειδικευμένο σέρβις.

    Αναμφίβολα, το καλό και σωστό ηλεκτρικό ποδήλατο δεν πρέπει να πωλείται από καταστήματα παιχνιδιών, υπολογιστών, ακόμα και από αυτά των συμβατικών ποδηλάτων (εφόσον αυτά δεν έχουν την ανάλογη εκπαίδευση και τις εγκαταστάσεις). Το σημείο πώλησης θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρει τις απαραίτητες υποδομές για after sales υπηρεσίες και κάλυψη σε οποιοδήποτε ενδεχόμενο τεχνικού προβλήματος.

    Τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν είναι απλά ένας σκελετός από BMX, Κούρσα, ή Mountain bike και ένας κινητήρας με μπαταρία. Επίσης δεν είναι scooter που θα ανοίξετε το «γκάζι» και θα ξεκινήσει. Σκεφτείτε, πως ο κινητήρας σας βοηθά (μαζί με τις ταχύτητες) για να μην κάνετε πετάλι με υπερβολικό κόπο. Έτσι μπορείτε να τα οδηγήσετε άνετα σε ανηφόρα ή με κόντρα άνεμο και φυσικά για μεγαλύτερες αποστάσεις.

     

    Ιnfo: Η επιλογή του ηλεκτρικού ποδηλάτου, πρέπει να γίνει σε εξειδικευμένο μαγαζί. Οι τεχνικοί του καταστήματος, μαζί με το πωλητή, θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε το κατάλληλο e-Bike και θα το ρυθμίσουν πάνω σας. Μόνο έτσι θα εκμεταλλευτείτε πλήρως τις δυνατότητές του. Από το ύψος της σέλας, ως την σωστή γωνία των πεντάλ, την σωστή θέση για να μην καταπονούνται τα γόνατα σας, την φόρτιση για ένα πλήρη κύκλο εκμετάλλευσης της ενέργειας και πολλές άλλες λεπτομέρειες.

    Τι eBike θέλετε; Χρειάζεστε άδεια;

    Τα E-bikes διαθέτουν ενσωματωμένο ηλεκτρικό μοτέρ και μπαταρία, που προσφέρουν υποβοήθηση. Χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες, αυτά που έχουν την υποβοήθηση στο σύστημα του πεντάλ (pedelec) και αυτά που έχουν την υποβοήθηση στον πίσω τροχό. Η ισχύς των μοτέρ καθορίζεται από τη νομοθεσία κάθε χώρας, ενώ η ταχύτητα περιορίζεται (τυπικά) στα 25 χλμ. Αυτός είναι ο λόγος που οι οδηγοί των ηλεκτρικών ποδηλάτων δεν χρειάζονται ειδική άδεια και δίπλωμα.

    Διαφορές και πλεονεκτήματα

    Το βασικό τους πλεονέκτημα σε σχέση με τα ποδήλατα είναι η ταχύτητα κίνησης, αλλά σε σχέση με τις μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα είναι η οικονομία. Μπορεί να έχουν πολλές σχεδιαστικές και κατασκευαστικές ομοιότητές με τα απλά ποδήλατα, αλλά έχουν και σημαντικές διαφορές. Τα e-Bikes έχουν πιο ενισχυμένους σκελετούς, αναρτήσεις (κάποια από αυτά) και μεγαλύτερο βάρος (λόγω μπαταρίας και μοτέρ). Το βάρος αυτό είναι μεταξύ 10 και 31 κιλών (δεν το μεταφέρετε με τα χέρια). Με την ηλεκτρική υποβοήθηση, όμως, τα ηλεκτρικά ποδήλατα γίνονται ένα αποτελεσματικό μέσο μετακίνησης.

    Ιnfo: Προσοχή αποφύγετε τις επιλογές ανώνυμων εταιριών από την μακρινή ανατολή, που θα προσπαθήσουν να σας πουλήσουν σε καταστήματα ηλεκτρικών ειδών. Τα e-Bikes δεν είναι… αερόθερμα. Αν κάνετε μία φτηνή αγορά τώρα, στο μέλλον θα την πληρώσετε πολλαπλά αφού η ποιότητα/ αξιοπιστία του δίκυκλου είναι κατώτερη, η συντήρησή του προβληματική και θα καταλήξει ακινητοποιημένο στην αποθήκη σας.

     

    Η χρήση και η συντήρηση της μπαταρίας

    Η μπαταρία είναι το ένα από τα δύο πιο σημαντικά (το άλλο είναι το μοτέρ) τμήματα της τεχνολογίας των e-Bikes. Η ισχύς που αποδίδουν οι μπαταρίες των e-bike είναι από 200 ως 850W. Όσο περισσότερη είναι η ισχύς τόσο μεγαλύτερη αυτονομία έχει το ηλεκτρικό ποδήλατο. Κάποια μοντέλα διαθέτουν διπλή μπαταρία για ακόμα μεγαλύτερη αυτονομία.

     

     

    Η επαναφόρτιση των μπαταριών γίνεται μέσω ενός φορτιστή που διατίθεται με το ποδήλατο. Ο χρόνος φόρτισης εξαρτάται από τη χωρητικότητα της μπαταρίας και συνήθως είναι μεταξύ 3 και 5 ωρών. Οι μπαταρίες τους είναι οι ίδιες μπαταρίες λιθίου-ιόντων που χρησιμοποιούνται στα laptop, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αλλού. Έχουν χρόνο ζωής 1000 κύκλων πλήρους φόρτισης-αποφόρτισης (ή τρία έως πέντε χρόνια αναλόγως τη χρήση). Μία μπαταρία κοστίζει από 300 έως 800 ευρώ, αναλόγως τη χωρητικότητα, την ισχύ κλπ. Εδώ και πάλι μπαίνει ο παράγοντας της επώνυμης επιλογής, Βλέπετε μία φτηνή σε τιμή και προπάντων σε ποιότητα μπαταρία θα κρατήσει λίγο. Ένα κατάστημα χωρίς εξειδικευμένους τεχνικούς δεν θα μπορέσει να σας εξυπηρετήσει, να σας βοηθήσει και ίσως να ακούσει τα παράπονά σας αφού θα σας πουν : «Μία παρτίδα φέραμε δεν θα φέρουμε άλλα».

    Τα μοτέρ

    Το μοτέρ είναι το δεύτερο πιο σημαντικό τμήμα του ηλεκτρικού ποδηλάτου και έχει δύο τύπους ανάλογα με την εγκατάσταση του: Ο πιο διαδεδομένος τύπος είναι αυτός που είναι εγκατεστημένο στα πεντάλ (τα pedelec), ενώ στον άλλο τύπο, το μοτέρ είναι εγκατεστημένο στον τροχό. Η βασική διαφορά τους είναι ότι τα pedelec περιλαμβάνουν έναν αισθητήρα της έντασης της ποδηλασίας του αναβάτη, ώστε η υποβοήθηση να γίνεται με ακρίβεια.

     

     

    Οι τεχνικοί του καταστήματος, μαζί με το πωλητή, θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε το κατάλληλο e-Bike και θα το ρυθμίσουν πάνω σας. Μόνο έτσι θα εκμεταλλευτείτε πλήρως τις δυνατότητές του.

    Τα επίπεδα υποβοήθησης των e-Bikes

    Τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν συνήθως τρία έως πέντε επίπεδα υποβοήθησης.

    Το πρώτο επίπεδο (Eco) φτάνει από 25-80% της ισχύος του ποδηλάτη. Το Eco είναι κυρίως για διαδρομές χωρίς ανηφόρες και για μεγαλύτερη αυτονομία της μπαταρίας.
    Το επόμενο επίπεδο (Normal) σας βοηθά κατά 100-150% (η μέγιστη απόσταση μειώνεται περίπου στο μισό). Με αυτό μπορείτε να επιταχύνετε από στάση (ξεκίνημα από φανάρι ή διασταύρωση) και να κινηθείτε μέσα στην πόλη.
    Το ανώτερο επίπεδο (Turbo ή High) προσφέρει υποβοήθηση έως 200%, για να αντιμετωπίζετε τις ανηφόρες και να κινείστε με υψηλή ταχύτητα.

     

     

    Πηγή:newsauto.g

  • Δείτε επίσης...