Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 06-10-2022 στις 11:30 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του ΓΕ.Λ. Λιτοχώρου η εκδήλωση διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ229 «Live sustainability, learn sustainability” στο οποίο συμμετείχε το σχολείο από κοινού με άλλα τέσσερα ευρωπαϊκά σχολεία. Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κ. Μακρής, ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου καθηγητών Φυσικής Αγωγής κ. Ράπτης, η Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου κ. Γαβριηλίδου και μέλη του Συλλόγου, καθώς και η Διευθύντρια του Γυμνασίου Λιτοχώρου κ. Δεληγιαννίδου.

Στην ημερίδα παρουσιάστηκε από μαθητές και καθηγητές της παιδαγωγικής ομάδας  το πρόγραμμα  το οποίο-μετά την  παράταση λόγω της πανδημίας- ήταν τριετούς διάρκειας (2019-2022) ενώ οι  συμπράττουσες χώρες και σχολεία, αντίστοιχα, ήταν: η Γερμανία με το Montessori Gymnasium της Κολωνίας, η Ιταλία με το IΤΕΤ Pilati Scuola της πόλης Κλες, η Πολωνία με το Liceum Ogolnoksztalcace της πόλης Λούμπλιν και η Ουγγαρία με το Keruleti Zrinyi Miklos Gymnazium της Βουδαπέστης.

Οι  στόχοι του προγράμματος ήταν η συνεργασία σε θέματα αειφορίας και περιβάλλοντος μέσα από μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για διά ζώσης επικοινωνία και η ενίσχυση της οικολογικής ευαισθησίας μέσω της συνεργασίας με ομότιμους άλλων ευρωπαϊκών χωρών, συνολικά περίπου 120 μαθητές και 20 καθηγητές.

Στους παιδαγωγικούς στόχους  περιλαμβάνονταν η καλλιέργεια δεξιοτήτων σε θέματα αειφορίας, η εμπειρία διεθνούς συνεργασίας με καθηγητές και μαθητές διαφορετικής κουλτούρας, η βελτίωση των δεξιοτήτων στις ξένες γλώσσες και τέλος η χρήση ΤΠΕ και σύγχρονων εργαλείων μάθησης.

Κάθε σχολείο ανέπτυξε ένα πρόγραμμα με σχετικό τοπικό θέμα βιωσιμότητας: τα σχολεία του Λιτοχώρου και του Λούμπλιν ασχολήθηκαν με θέματα προστασίας εθνικών δρυμών, οικοσυστήματος και χλωρίδας- πανίδας, ενώ τα σχολεία της Κολωνίας και της Βουδαπέστης ασχολήθηκαν με θέματα βιωσιμότητας σε αστικό περιβάλλον με έμφαση στο νερό. Αναλυτικότερα, παρουσιάστηκαν οι κινητικότητες και οι δράσεις στις οποίες έλαβε μέρος το σχολείο κατά τη διάρκεια του προγράμματος:

ΚΟΛΩΝΙΑ, 07/10/2019 – 12/10/2019

Εκ μέρους του Γενικού Λυκείου Λιτοχώρου συμμετείχαν η διευθύντρια του σχολείου κ. Τσιαργαλή Μεταξία, η κ. Μητρούλα Ασημίνα, καθηγήτρια του Λυκείου, και πέντε μαθητές της Α΄ τάξης του ΓΕΛ Λιτοχώρου. Ο κάθε μαθητής φιλοξενούνταν στο σπίτι μαθητή του σχολείου Montessori και έτσι, οι μαθητές μας, ήρθαν σε επαφή βιωματικά με τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες συμμαθητών τους από το εξωτερικό αποκομίζοντας μοναδικές εμπειρίες ζωής. Στην Κολωνία οι μαθητές μελέτησαν και εξήγαγαν συμπεράσματα σχετικά με θέματα βιωσιμότητας του νερού και  προστασίας των υδάτινων πόρων της περιοχής από τις μολύνσεις του αστικού περιβάλλοντος. Προς την κατεύθυνση αυτή βοήθησε ξενάγηση στον ποταμό Ρήνο και βιωματικό εργαστήριο με θέμα την προστασία του νερού από μικρο- και μακρο-πλαστικά με τίτλο “PLASTIC IS NOT FANTASTIC”, το οποίο διοργάνωσε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Ρήνου. Τα αποτελέσματα των εργασιών μας παρουσιάστηκαν σε γονείς και στην ολομέλεια της ομάδας την τελευταία μέρα σε μορφή e-book.

ΛΙΤΟΧΩΡΟ, 01/12/2019 – 07/12/2019

Το σχολείο μας είχε τη χαρά να φιλοξενήσει τρεις συναδέλφους  εκπαιδευτικούς   από την Πολωνία, Γερμανία και Ουγγαρία. Η επίσκεψη αφορoύσε τη δράση job shadowing  με θέμα την βιώσιμη ανάπτυξη και εκπλήρωσε τους στόχους του προγράμματος, καθώς οι επισκέπτες εταίροι εξοικειώθηκαν με τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας μας, ξεναγήθηκαν στον τόπο μας και γνώρισαν τομείς στους οποίους η βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να προωθηθεί και να εφαρμοστεί ως εχέγγυο προστασίας και προώθησης της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς μας.

ΛΟΥΜΠΛΙΝ 15/11/21 – 19/11/21

Σε μετακίνηση καθηγητών στο Λούμπλιν της Πολωνίας εκ μέρους του ΓΕ.Λ. Λιτοχώρου  στην οποία συμμετείχαν η Διευθύντρια  του σχολείου, δρ Ξανθίππη Καραβίδα, και η κ. Ασημίνα Μητρούλα, καθηγήτρια του Λυκείου,  ακολουθήθηκε πρόγραμμα που περιελάμβανε ξενάγηση στο σχολείο από μαθητές, παρακολούθηση μαθημάτων- job shadowing- περιήγηση στα αξιοθέατα του Λούμπλιν, πεζοπορία στα φαράγγια Kazimierz και στο Nałęczów  που λειτουργούν ως φυσικά καταφύγια και συζήτηση για τον αντίκτυπό τους στο οικοσύστημα.

ΚΟΛΩΝΙΑ  29/11/2021 – 03/12/2021

Εκ μέρους του ΓΕ.Λ. Λιτοχώρου  Λιτοχώρου συμμετείχαν η Διευθύντρια του σχολείου, δρ Ξανθίππη Καραβίδα, και η κ. Ευθυμία Καρτσιούκα, καθηγήτρια του Λυκείου.  Στο εργαστήριο ’’Let´s get in touch BOX-Exhibition’ αποφασίστηκε οι μαθητές κάθε χώρας να δημιουργήσουν  ένα θεματικό κουτί  box, μέσα στο οποίο θα τοποθετούνταν  προϊόντα βιωσιμότητας που θα έχουν προκύψει με βάση το τρίπτυχο οικολογία-οικονομία- κοινωνία. Τα κουτιά θα αποστέλλονταν κυκλικά στους εταίρους και θα τοποθετούνταν σε θεματική γωνιά του κάθε σχολείου για επίδειξη. Μέσα από επιμέρους θέματα, το σχολείο μας επέλεξε τη βιώσιμη μόδα. Σε άλλο εργαστήριο  με τίτλο ΄΄Plastic and beans΄΄ πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση σχετικά με το εμπόριο βιωσιμότητας από εκπρόσωπο εταιρείας παραγωγής και διάθεσης καφέ που τηρεί τις βασικές αρχές του εμπορίου βιωσιμότητας, δηλαδή τη  χρησιμοποίηση υλικών με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.  Πραγματοποιήθηκε επίσης  επίσκεψη στο Tagebau, ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξόρυξης λιγνίτη στη Γερμανία με βαρύ οικολογικό αποτύπωμα στην περιοχή, και στο κάμπινγκ Lutzerath στο οποίο χρησιμοποιούνται εναλλακτικές και πιο φιλικές προς το περιβάλλον μορφές ενέργειας.

Προετοιμασία θεματικού κουτιού: ΔΡΑΣΕΙΣ-ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Ως πρώτη  ενδοσχολική δράση αποφασίστηκε να επιλεγούν άρθρα και συνθήματα οικολογίας τα οποία  τυπώθηκαν σε μπλουζάκια έπειτα από σχετική ενημέρωση που τους έγινε και δική τους αναζήτηση στο πλαίσιο της διαθεματικότητας για τη βιώσιμη μόδα. Ακολούθησε εργαστήριο κατασκευής κοσμημάτων στο σχολείο μας με βιώσιμα υλικά της φύσης από τεχνίτρια κοσμημάτων. Οι επόμενες δύο δράσεις πραγματοποιήθηκαν από το Κ.Π.Ε. Ανατολικού Ολύμπου με θέμα την οικολογική βαφή και την επεξεργασία μαλλιού – κατασκευή τσόχας. Τα μπλουζάκια με τα συνθήματα βιωσιμότητας, τα κοσμήματα από υλικά της φύσης, το μαλλί βαμμένο με οικολογική βαφή και η τσόχα κατασκευασμένη από τους μαθητές μας αλλά και τα άρθρα στα αγγλικά τοποθετήθηκαν σε κουτί που απεστάλη ταχυδρομικώς στο σχολείο της Βουδαπέστης.

BOYΔΑΠΕΣΤΗ,  27/03/2022 – 01/04/2022

Εκ μέρους του ΓΕ.Λ. Λιτοχώρου  συμμετείχαν η κ.Μητρούλα Ασημίνα, η κ. Ευθυμία Καρτσιούκα, καθηγήτριες του Λυκείου, και τέσσερις μαθήτριες της Β΄ τάξης του ΓΕΛ Λιτοχώρου. Στη συνάντηση επίσης συμμετείχαν καθηγητές και μαθητές όλων των εταίρων. To πρόγραμμα συμπεριλάμβανε επίσκεψη στον Βοτανικό και Ζωολογικό Κήπο της Βουδαπέστης προκειμένου οι μαθητές να προβληματιστούν σχετικά  με τη χρησιμότητα ή όχι ύπαρξης τέτοιων Κήπων. Στο σχολείο, οι μαθητές έβαλαν  μήνυμα με σπόρους φυτών σε χρονοκάψουλα την οποία έθαψαν στην αυλή του σχολείου. Το μήνυμα του ΓΕΛ Λιτοχώρου στη χρονοκάψουλα ήταν  Carnation seeds from Greece. For the friendship between our countries to flourish!! (Σπόροι γαρύφαλλου από την Ελλάδα. Για να ανθίσει η φιλία μεταξύ των κρατών μας!!) Στον χώρο του σχολείου επίσης πραγματοποιήθηκε επίδειξη μόδας από τους μαθητές με θέμα την επαναχρησιμοποίηση ρούχων περασμένων εποχών ή ρούχων μεταποιημένων. Ακόμη, παρακολουθήσαμε εργαστήριο στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας με θέμα τα ζώα στο σύγχρονο αστικό περιβάλλον και επισκεφτήκαμε σπήλαιο με υπόγεια θερμά νερά που επιτρέπουν σχηματισμούς με σταλακτίτες και σταλαγμίτες που εξάπτουν τη φαντασία Διαπιστώσαμε έτσι πως τo νερό εκτός από πηγή ζωής είναι και ένας επιδέξιος καλλιτέχνης!

ΛΙΤΟΧΩΡΟ, 05/04/2022 – 09/04/2022:

Η παιδαγωγική ομάδα του Προγράμματος αποτελούμενη από την Διευθύντρια του σχολείου, δρ Ξανθίππη Καραβίδα, την Υποδιευθύντρια κ.Ελένη Ήραντου, και τις εκπαιδευτικούς κ. Μητρούλα Ασημίνα,  κ. Ευθυμία Καρτσιούκα και κ. Φωτεινή Ντάβανου, υποδέχθηκε ομάδες καθηγητών και μαθητών από τους εταίρους. Την τελετή υποδοχής, η οποία επενδύθηκε μουσικά από  τη χορωδία του σχολείου υπό τη διεύθυνση του καθηγητή του σχολείου κ. Α. Κουκιώτη, τίμησαν με την παρουσία τους η Σ.Ε.Ε. Φιλολόγων, Συντονίστρια παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου μας, κ. Αγγέλη, η εντεταλμένη Δημοτική σύμβουλος παιδείας του Δήμου Δίου- Ολύμπου, κ. Ζουρζούρα και η Πρόεδρος του Δ. Σ. του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου κ. Γαβριηλίδου. Κατά την παραμονή τους οι εταίροι ξεναγήθηκαν στους χώρους του  σχολείου από μαθητές μας, περιηγήθηκαν το ιστορικό κέντρο του Λιτοχώρου, σε μια ξενάγηση με έμφαση στην αρχιτεκτονική με βιώσιμα υλικά, επισκέφθηκαν το ναυτικό Μουσείο, όπου αποτυπώθηκε μεταξύ άλλων και η σχέση των Λιτοχωριτών με το υγρό στοιχείο. Επίσης, οι εταίροι  πραγματοποίησαν εργαστήριο με θέμα τη βιώσιμη μόδα στο Κ.Π.Ε. Ανατολικού Ολύμπου, περπάτησαν στον παραδοσιακό οικισμό του Παλαιού Παντελεήμονα και στην παραλία κάτω από το κάστρο του Πλαταμώνα συνειδητοποιώντας τη μοναδικότητα του ανάγλυφου της περιοχής. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στα Μετέωρα, μνημείο φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, στα Τρίκαλα και τον Ληθαίο ποταμό,   εργαστήριο παραδοσιακών χορών από τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής του σχολείου, κ. Γ. Γραμματόση στον χώρο του σχολείου, επίσκεψη στο Κέντρο Πληροφόρησης Μονάδας Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Ολύμπου με έμφαση στη βιωσιμότητα και την βιοποικιλότητα στον Όλυμπο, στη Μονή του Αγίου Διονυσίου όπου ξεναγήθηκαν στους χώρους του Μουσείου, του τυροκομείου και της λιανικής πώλησης με έμφαση στην προσπάθεια του μοναστηριού να παρασκευάζει με τρόπους φιλικούς προς το περιβάλλον γαλακτοκομικά και άλλα προϊόντα απευθείας από τη φύση, ενώ όλοι έκαναν και πεζοπορία στο φαράγγι του Ενιπέα. Τέλος, εξοικειώθηκαν με εφαρμογές πληροφορικής στο εργαστήριο του σχολείου.

ΛΟΥΜΠΛΙΝ, 19/06/2022- 24/06/2022: Στην τελευταία κινητικότητα του προγράμματος  εκ μέρους του σχολείου μας συμμετείχαν η κ. Καρτσιούκα Ευθυμία και η κ. Σοφρά Μάλαμα -Ιωάννα, καθηγήτριες του Λυκείου, και τέσσερις μαθητές της Β΄ τάξης του σχολείου. Τo πρόγραμμα συμπεριελάμβανε επίσκεψη των ομάδων στο χώρο του σχολείου υποδοχής, ξενάγηση στην πόλη και επίσκεψη σε περιοδική έκθεση ζωγραφικής. Πραγματοποιήθηκε περίπατος στο Εθνικό Πάρκο Polesie και Roztocze και στο Szczebrzeszyn  (Μνημείο του Σκαθαριού) που οι κάτοικοι έχουν στήσει ως υπενθύμιση του σεβασμού και της αρμονικής συνύπαρξης με τη φύση. Κάνοντας καγιάκ σε ποτάμι διαπιστώσαμε πως με μια πολύ ήπια παρέμβαση στη φύση ο άνθρωπος μπορεί να ψυχαγωγηθεί σε αυτή αλλά και η ίδια να αποτελέσει πόλο έλξης για τους επισκέπτες. Ακολούθησε εργαστήριο παρασκευής σαπουνιών με προσθήκη βαφών από οικολογικά υλικά, οικολογικών αρωμάτων και επεξεργασμένων υλικών της φύσης. Η επίσκεψή μας στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, Majdanek, και η ξενάγησή μας στο ομώνυμο μουσείο ξετύλιξε τη  φρίκη του Ολοκαυτώματος.

Συμπερασματικά, χάρη στις κινητικότητες, οι μαθητές μας μπόρεσαν να μάθουν και να συγκρίνουν τρόπους υπεύθυνης δράσης για την  αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Βιωσιμότητα, κυκλική οικονομία, ανακύκλωση υλικών, περιβάλλον-οικολογία αλλά και κριτική σκέψη, γλωσσομάθεια, σύνθεση και παρουσίαση νέας γνώσης και εμπειρίας, χρήση νέων τεχνολογιών, κουλτούρα συνεργασίας, νέες φιλίες, τέχνη, πολιτισμός και ιστορία άλλων ευρωπαϊκών χωρών είναι ορισμένα μόνο από τα εφόδια που προσέφερε το πρόγραμμα στους μαθητές μας.  Το σχολείο με τη  χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διά του ΙΚΥ εδραίωσε τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό του, ενώ όλοι οι συμμετέχοντες αποκόμισαν γνώσεις και εμπειρίες και συνειδητοποίησαν την κοινή ευρωπαϊκή τους ταυτότητα και τις κοινές τους αξίες.