της Νένας Μεϊμάρη

 

Τη γνωρίζω από πολύ μικρή όταν την έφερνε η μητέρα της στην αυλή της οικογένειάς μου να παίξει με τα δικά μας παιδιά. Ήταν πολύ γλυκιά και πολύ ζωντανή και δραστήρια, προσόντα που τα διατήρησε μέχρι σήμερα.

Στη συνέχεια άκουσα για τις πρωτότυπες σπουδές της και μάθαινα τα νέα της από άλλους.

Τώρα ασχολείται με τη ναυτιλία και συγκεκριμένα είναι ανθυποπλοίαρχος και ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο παρά το νεαρό της ηλικίας της. Ικανή, εργατική και μη συμβατική, όμορφη και ευγενική μου έδωσε τις καλύτερες εντυπώσεις στη συνεργασία μας αυτή.

Την ευχαριστώ δημόσια και της εύχομαι καλά ταξίδια όπου και κι αν βρεθεί.

Μου ζήτησε να παραμείνει ανώνυμη, πράγμα που σεβάστηκα τόσο στα γραπτά της όσο και στις φωτογραφίες της.

1. Μίλησέ μας για την προετοιμασία σου στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ιονίων Νήσων. Τι μαθήματα έπρεπε να δώσεις; Σου φάνηκαν δύσκολες οι εξετάσεις;

Η προετοιμασία μου για την Ακαδημία δεν συμπεριλαμβάνει κάποια ιδιαίτερη ή διαφορετική διαδικασία. Η εισαγωγή μου έγινε μέσω πανελληνίων εξετάσεων και η κατεύθυνση που είχα επιλέξει ήταν η τότε τεχνολογική που αποτελούταν από μαθηματικά, φυσική και βιολογία ως βασικά μαθήματα. Στις εξετάσεις δεν είχα το επιθυμητό αποτέλεσμα που στόχευα εξ αρχής. Ο στόχος μου ήταν οι στρατιωτικές σχολές και η ΑΕΝ προέκυψε αργότερα όταν πήρα τα αποτελέσματα των εξετάσεων και έπρεπε να βρω μια σχολή που αντιστοιχεί σε αυτά, με τη σκέψη να ξαναδώσω, γεγονός που δε συνέβη ποτέ.

2. Πώς ήταν η εμπειρία σου στη σχολή; Ήταν αυτό που περίμενες; Ποιο ήταν το αγαπημένο σου μάθημα;

Σπούδασα στην Κεφαλονιά. Έμεινα εκεί τέσσερα χρόνια εκ των οποίων δύο εξάμηνα έλειπα για το εκπαιδευτικό μου ταξίδι. Η ζωή εκεί ήταν εξαιρετική, γνώρισα αρκετό κόσμο λόγω του μικρού μεγέθους του νησιού και του πιο οικείου περιβάλλοντος. Η σχολή μέχρι το Β’ εξάμηνο ήταν σε παλαιότερη κατάσταση, όμως μετά τον σεισμό του Γενάρη του 2014 και έπειτα από λίγο καιρό που περάσαμε κάνοντας μαθήματα σε κοντέινερ, η σχολή εν μέρη ξαναχτίστηκε και ανακαινίστηκε με αποτέλεσμα να είναι μία από τις καλύτερες σχολές στην Ελλάδα με πολύ σύγχρονα συστήματα, προσομοιωτές, προτζέκτορες για τα μαθήματα, καινούργιο εξοπλισμό και εστίες διαμονής αλλά δυστυχώς μόνο για τα αγόρια (υπάρχουν σχολές στην Ελλάδα που η εσωτερική διαμονή είναι διαθέσιμη και για κοπέλες). Αγαπημένο μου μάθημα στη σχολή ήταν η Ευστάθεια διότι ο καθηγητής μας ενδιαφερόταν πραγματικά να το καταλάβουμε εις βάθος και το μάθημα είναι από τα λίγα που εξηγούν τι ουσιαστικά συμβαίνει σε ένα πλοίο ως σώμα στη θάλασσα.

 

3. Δεν ακούμε συχνά νεαρές κοπέλες να επιλέγουν τη συγκεκριμένη σχολή. Ποιο ήταν το ποσοστό των γυναικών σ’ αυτόν τον τομέα; Βρήκες ιδιαίτερες δυσκολίες στην ισότητα αντρών-γυναικών; Υπήρχε ισότιμη μεταχείριση μεταξύ των δύο φύλων;

Η αλήθεια είναι πως οι κοπέλες στο ναυτικό επάγγελμα, όπως και σε κάθε ανδροκρατούμενο επάγγελμα είναι η μειονότητα, αλλά αυτό αλλάζει σταδιακά με τον καιρό. Το 2013 που εισήχθησα στην ΑΕΝ οι γυναίκες ήταν ήδη πολύ περισσότερες από άλλες χρονιές. Πολλές εταιρείες άρχισαν να παίρνουν γυναίκες στα καράβια τους με αποτέλεσμα οι άντρες να γίνονται πιο οικείοι με την παρουσία μιας γυναίκας μέσα σε ένα πλοίο και οι δυσκολίες να περιορίζονται χωρίς όμως να εξαφανίζονται. Ως παράδειγμα, η τάξη μου απαρτιζόταν από 21 άντρες και τέσσερις γυναίκες ενώ σε ένα πλοίο με 30 άτομα πλήρωμα συναντάμε από 1 μέχρι 3 γυναίκες σε λίγο πιο σπάνιες περιπτώσεις. Στη σχολή δεν αντιμετώπισα κάποιο πρόβλημα. Όλα τα παιδιά ήταν νέα και χωρίς καμία προκατάληψη. Στο πλοίο οι δυσκολίες είναι μεγαλύτερες αλλά πιστεύω με την πάροδο του χρόνου αυτό θα είναι παρελθόν.

4. Τι σου άρεσε περισσότερο στις σπουδές σου; Υπήρχε κάτι που δεν σου άρεσε; Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι, τι θα ήταν αυτό;

Το πιο ωραίο κομμάτι των σπουδών μου ήταν το μέρος στο οποίο σπούδασα διότι σε ένα μικρό χώρο έχεις την ευκαιρία να κάνεις πολλές φιλίες, να ζήσεις ξένοιαστα και ήρεμα να γνωρίσεις τον τόπο στον οποίο μένεις στο έπακρο. Κυρίως τα καλοκαίρια που η Κεφαλονιά φημίζεται για τις πανέμορφες παραλίες της . Οι στιγμές που περάσαμε εκεί νομίζω πως θα μείνουν αξέχαστες. Αν θα μπορούσα να αλλάξω κάτι κατά τη διάρκεια των σπουδών μου θα ήταν μία πιο διαδραστική εκπαίδευση.

 

5. Περίγραψέ μας τη ζωή σου στην Κεφαλονιά.

Τη ζωή μου στην Κεφαλονιά θα την χαρακτήριζα ήρεμη. Πέρασα εκεί περίπου 3,5 χρόνια εκ των οποίων και τα 3,5 περιείχαν πολύ παρέα, πολύ γέλιο, λιγότερες βραδινές εξόδους αλλά περισσότερες βόλτες και μπάνια.
Σε ένα νησί είναι σαφώς πιο εύκολο να έρθεις κοντά με ανθρώπους από ό,τι σε μία μεγάλη πόλη. Επίσης όπως προανέφερα, τα καλοκαίρια δεν σταματούσαμε τα μπάνια, το φαγητό σε ταβέρνες και μικρά μαγαζάκια και τις βόλτες με τα αυτοκίνητα. Ακόμα και το διάβασμα τότε γινόταν σε παγκάκια με θέα τη θάλασσα είτε σε ξαπλώστρες. Σίγουρα η Κεφαλονιά έχει και τα κακά της, όπως παραδείγματος χάρη μερικούς ανθρώπους που γνώρισα εκεί, κυρίως ιδιοκτήτες σπιτιών ή ντόπιοι με λίγες παραπάνω περιέργειες απ’ ό,τι είχα συνηθίσει στη ζωή μου στην Κατερίνη, όμως αυτό κάθε άλλο παρά αρνητικό ήταν. Ειδικά σε αυτά σου τα χρόνια που μαθαίνεις να ζεις μόνος, τέτοιες δυσκολίες σε βγάζουν ακόμα πιο δυνατό. Προτείνω σε οποιονδήποτε δεν έχει επισκεφτεί το νησί να το κάνει, ιδιαίτερα Αύγουστο και Σεπτέμβριο για να δει αυτές τις πανέμορφες παραλίες, τα καταγάλανα νερά και τα γραφικά μικρά χωριουδάκια.

6. Στο βιογραφικό σου βλέπουμε συνεχή εκπαίδευση σε ναυτιλιακά θέματα, τα οποία δεν γνωρίζω. Θα ήθελες να μας δώσεις μια σύντομη εικόνα τι σημαίνει, για παράδειγμα, ECDIS Basic Training, GMDSS Operator και οτιδήποτε άλλο θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την πραγματικότητά σου;

Κάθε εταιρεία και κάθε είδος πλοίου απαιτούν εξειδικευμένη εκπαίδευση με διάφορα σεμινάρια τα οποία γίνονται στο Εκπαιδευτικό Κέντρο της εταιρείας ή στο Γενικό Εκπαιδευτικό Κέντρο Πλοιάρχων (ΚΕΣΕΝ). Αυτά τα σεμινάρια είναι συνεχή και όλοι οι αξιωματικοί οφείλουν να τα παρακολουθήσουν όταν βρίσκονται εκτός του πλοίου.
Κάποια από αυτά τα σεμινάρια είναι υποχρεωτικά ενώ κάποια παρέχονται από την εταιρεία για να ενισχύσει τις γνώσεις και την εκπαίδευσή μας.

 

7. Και αμέσως μετά τις σπουδές σου βρέθηκες εργαζόμενη σε μια μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία, και μάλιστα όχι στα γραφεία αλλά εν πλω. Είμαι σίγουρη ότι ο κόσμος που διαβάζει για εσένα, θα ήθελε να μάθει για το πρώτο σου ταξίδι. Πού ήταν, πώς ήταν, τι εικόνες έχεις να μας δείξεις;

Το πρώτο μου ταξίδι ήταν κατά τη διάρκεια των σπουδών μου και όχι μετά. Αυτό ήταν ένα από τα δύο εκπαιδευτικά μου ταξίδια, συνόλου 12 μηνών που απαιτούνται έτσι ώστε να ολοκληρώσουμε τις σπουδές μας και στη συνέχεια να πάρουμε το πτυχίο μας.

Το ταξίδι αυτό ήταν και η πρώτη μου γνωριμία με ένα πλοίο. Και φυσικά ακόμα και τώρα που το σκέφτομαι, ως αξιωματικός πλέον, μου φαίνεται αρκετά αστείο. Ήμουν μόλις 19 χρονών χωρίς εμπειρία σε περιβάλλον εργασίας, πόσο μάλλον σε ένα περιβάλλον τόσο δύσβατο. Το εκπαιδευτικό μου ταξίδι το πραγματοποίησα με μία μικρή καθυστέρηση λόγω του ότι αντιμετώπισα δυσκολία στην ανεύρεση εταιρείας, κυρίως επειδή δεν είχα κάποιον γνωστό να με προωθήσει σε αυτό το επάγγελμα καθώς και γιατί ήμουν κοπέλα, με αποτέλεσμα να έχω λίγες επιλογές σε εταιρείες που δέχονται να συνεργαστούν με γυναίκες. Όσο περίεργο και να ακούγεται, υπάρχουν ακόμα εταιρείες που δεν δέχονται γυναίκες στα πληρώματά τους.
Το συγκεκριμένο ταξίδι το πραγματοποίησα σε οχηματαγωγό πλοίο που εκτελούσε ταξίδια εντός Μεσογείου αλλά και στη Μαύρη Θάλασσα. Με λίγα λόγια, φορτοεκφορτώναμε καινούργια οχήματα με προορισμό τη Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Μαρόκο, Τυνησία, Τουρκία και Ρωσία. Θα έλεγα πως στάθηκα αρκετά τυχερή διότι είχα την ευκαιρία να κατεβαίνω από το πλοίο σε πολλές πόλεις από αυτές τις χώρες και να επισκεφτώ τις περισσότερες από αυτές. Εκεί ήμουν ναυτολογημένη ως δόκιμος πλοίαρχος και έμεινα σε αυτό το καράβι 6 μήνες.

8. Περίγραψέ μας μια κλασική ημέρα στη δουλειά σου.

Μία κλασική μέρα στη δουλειά μου περιλαμβάνει πλέον ως ανθυποπλοίαρχος δύο βάρδιες των τεσσάρων ωρών στη γέφυρα του πλοίου όπου εκεί είμαι υπεύθυνη για τη διακυβέρνηση του.

Μετά από τις δύο βάρδιες έρχονται οι έξτρα ώρες εργασίας οι οποίες διαφέρουν με τις ανάγκες της δουλειάς και μπορεί να κυμαίνονται από 4 μέχρι, θα έλεγα, άγνωστο αριθμό.
Όταν το πλοίο προσεγγίζει είτε βρίσκεται στο λιμάνι, τα ωράρια τροποποιούνται έτσι ώστε να φέρουμε εις πέρας την ασφαλή πρόσδεση του, τη φόρτωση ή εκφόρτωση του φορτίου και την απόδεση του έτσι ώστε να ξεκινήσει το καινούριο ταξίδι και να επιστρέψει η ρουτίνα μας.

9. Ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο και ερχόμενη σε επαφή με διάφορες κουλτούρες και γλώσσες, έχεις επηρεαστεί ουσιαστικά; Βρίσκεις τον τρόπο σκέψης σου να έχει αλλάξει; Βλέπεις αυτή τη ζωή με διαφορετική ματιά;

Η αλήθεια είναι ότι έχω γνωρίσει άπειρους διαφορετικούς ανθρώπους, διαφορετικής εθνικότητας, διαφορετικών θρησκειών και πάντα μου άρεσε να παρατηρώ τη συμπεριφορά τους είτε στον τομέα της εργασίας τους είτε κατά τις ώρες χαλάρωσης. Πολύ σημαντικό σε αυτή τη δουλειά είναι ότι θα συναντήσεις από υψηλότερα και ιδιαίτερα καλοπληρωμένα στελέχη μέχρι απλούς εργάτες που έχουν μεταναστεύσει για να βγάζουν τα προς το ζην. Σίγουρα δεν μπορώ να χωρέσω σε μία παράγραφο τις εμπειρίες μου με όλους αυτούς τους ανθρώπους αλλά αυτό που βλέπω είναι ότι αυτά τα χρόνια έχω ηρεμήσει σαν άνθρωπος, έχω κατασταλάξει και θα έλεγα πως έχω διευρύνει τους ορίζοντές μου καθώς και τον τρόπο με τον οποίο βλέπω και αντιμετωπίζω τις καταστάσεις και τον κόσμο γύρω μου.

10. Τι θα έλεγες στα κορίτσια που θα ήθελαν να ασχοληθούν με κάτι πρωτότυπο και έξω από το κατεστημένο αλλά νιώθουν φόβο, προβληματισμό, και ίσως χρειάζονται ενθάρρυνση;

Αυτό που θα έλεγα με λίγα λόγια είναι ότι πλέον δεν υπάρχει κανένα όριο, καμιά ανισότητα, τίποτα που δεν μπορεί μία γυναίκα να κάνει και υποστηρίζω 100% οτιδήποτε μη συμβατικό.
Ακόμα και η πιο απλή δουλειά γραφείου εφόσον σου αρέσει μπορείς να την εξελίξεις και να φτάσεις ψηλά με τον δικό σου τρόπο. Το ψηλά του καθενός διαφέρει και κάθε δουλειά είναι μοναδική.
Ο κάθε άνθρωπος και η κάθε κοπέλα μπορεί να πετύχει πράγματα που δεν είχε φανταστεί αρκεί να πει το μπορώ!