Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι αλλαγές που επιφέρει στον χώρο του τουρισμού ήταν το θέμα του 7ου συνεδρίου του Ακαδημαϊκού Προγράμματος Τουρισμού και Φιλοξενίας του ACT (The American College of Thessaloniki), που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 5 Απριλίου 2024 στο Grand Hotel Palace Thessaloniki.

Το συνέδριο «Τουρισμός & Τεχνητή Νοημοσύνη: Επανασχεδιάζοντας το μέλλον του κλάδου» προσέγγισε σφαιρικά και πολύπλευρα τη θεματική επικεντρώνοντας στις υπηρεσίες που ήδη παρέχονται (δημιουργία εξατομικευμένων τουριστικών προϊόντων, πρόβλεψη και ανάλυση τάσεων, επικοινωνία, διαφήμιση, ταξιδιωτική εμπειρία με τη χρήση chatbots, virtual assistants και επαυξημένης πραγματικότητας), στην πρόβλεψη και ανάλυση τάσεων, και στις προϋποθέσεις νομιμότητας και δεοντολογίας που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για τον σχεδιασμό και ανάπτυξη της τεχνολογίας.

 

Από αριστερά: Ανέστης Αναστασίου, Υπεύθυνος των ακαδημαϊκών προγραμμάτων Τουρισμού και Φιλοξενίας στο ACT (The American College of Thessaloniki), Roman Sarbash, Head of Innovation & Technology των Domes Resorts, Παντελής Ι. Καπλάνογλου, Adjunct Professor Computer Science, ACT, και Chief AI Officer στην εταιρία Arx.Net, Θοδωρής Παπανέστορος, Executive Director of Institutional Marketing & PK-12 Enrollment του Κολλεγίου Ανατόλια, Δημήτρης Δημητριάδης, Chief Innovation Officer της εταιρείας “The Future Cats”

Το πολυπληθές κοινό καλωσόρισε ο Δρ Νικόλαoς Χουρβουλιάδης, Chair του Business School του ACT. Το συνέδριο ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του Προέδρου του Κολλεγίου Ανατόλια, Δρος Πάνου Βλάχου, ο οποίος υπογράμμισε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποίο μπορεί να προσφέρει στον ελληνικό τουρισμό η χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως η ηλεκτρονική τιμολόγηση, μπορεί να αυξήσει τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων κατά 30% σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey.

«Καλούμαστε να επιδείξουμε προσαρμοστικότητα και όχι φοβικά σύνδρομα, καθώς η λογική της εξοικείωσής μας με την τεχνολογία είναι κάτι σύνηθες στην ανθρώπινη ιστορία», τόνισε ο Δρ Πάνος Βλάχος επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη να ληφθούν υπόψη θέματα ηθικής που πρέπει να αντιμετωπιστούν από αντίστοιχες πολιτικές προστασίας του πολίτη.

Την εκδήλωση συντόνισε ο Ανέστης Αναστασίου, Υπεύθυνος των ακαδημαϊκών προγραμμάτων Τουρισμού και Φιλοξενίας στο ACT (The American College of Thessaloniki).

Τα ερωτήματα που έθεσε στους ομιλητές διατυπώθηκαν από τις προτάσεις που παρήγαγε ο διαλογικός βοηθός ChatGPT που χρησιμοποιήθηκε ειδικά για αυτό τον σκοπό.

H Τεχνητή Νοημοσύνη και η Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality) αποτελούν ήδη μεγα-τάσεις (megatrends) της εποχής και αναμένεται να αλλάξουν ή να ενισχύσουν την ταξιδιωτική εμπειρία με εργαλεία όπως οι εικονικές περιηγήσεις (virtual tours).

Η συμβολή τους είναι δυνατή και στην αειφορία του κλάδου, καθώς το 74% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι επιθυμούν να ταξιδεύουν σε βιώσιμους προορισμούς. Αυτό επεσήμανε ο Δημήτρης Δημητριάδης, Chief Innovation Officer της εταιρείας «The Future Cats», ο οποίος ανέφερε ότι ήδη περισσότερες από 5.000 εφαρμογές έχουν αναπτυχθεί προετοιμάζοντας τη μετάβαση από την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) στην Επαυξημένη Νοημοσύνη (IA- Intelligence Augmentation).

«Ωστόσο, οι δουλειές μας δεν κινδυνεύουν από την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά από τους ανθρώπους που ξέρουν να την χειρίζονται καλύτερα από εμάς» είπε ο κ. Δημητριάδης.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 5 τρις δολάρια στην επόμενη δεκαετία ανέφερε ο Δημήτριος Γεωργίου, Senior Consultant της Deloitte. Ήδη ένας στους δέκα ταξιδιώτες –το ποσοστό είναι αυξημένο στις μικρότερες ηλικίες – έχει χρησιμοποιήσει εργαλεία Δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (Generative AI) στον ταξιδιωτικό προορισμό και οκτώ στους δέκα δήλωσαν πολύ ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα.

Επιπλέον, βάσει έρευνας, περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες θα προτιμούσαν προορισμούς όπου είναι διαθέσιμα εργαλεία όπως: ψηφιακοί βοηθοί διαθέσιμοι όλες τις ώρες και ημέρες, εργαλεία σύγκρισης τιμών, ηχητικές ξεναγήσεις, προσωποποιημένες υπηρεσίες και πληροφορίες, πλατφόρμες για δημιουργία περιεχομένου μάρκετινγκ, σχεδιασμού προϊόντων, προγραμμάτων επιβράβευσης.

«Μία από τις πιο σημαντικές βελτιώσεις που μπορεί να επιφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στον τουριστικό τομέα και η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των επιχειρήσεων», υπογράμμισε ο κ. Γεωργίου κατά τη διαδικτυακή του σύνδεση.

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μας βοηθήσει να λάβουμε πιο αποτελεσματικές και στρατηγικές αποφάσεις για την ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος βασιζόμενοι σε πραγματικά δεδομένα (data) και όχι σε υποθέσεις» σημείωσε ο Roman Sarbash, Head of Innovation & Technology των Domes Resorts.

Αυτά τα δεδομένα αξιοποιούνται για τη δημιουργία καλύτερων προσφορών σύμφωνα με τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και σε πιο στοχευμένες καμπάνιες επικοινωνίας.

Η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στον όμιλο Domes έφερε μείωση του χρόνου αναμονής και εξατομικευμένες απαντήσεις και προτάσεις διαμονής προς τους πελάτες του, πιο άνετες εμπειρίες φιλοξενίας, αλλά και αύξηση της δυναμικότητας σε δωμάτια και ανάπτυξη νέων υπηρεσιών.

Ο άνθρωπος θα συνεχίσει να αποτελεί μέρος της εξίσωσης ειδικά στον τουρισμό, και για αυτό «σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να πατήσουμε το κουμπί και να δουλέψει μόνο του» κατέληξε ο κ. Sarbash.

Στον μεγάλο όγκο δεδομένων, 70 Peta Bytes, που συγκεντρώνεται από τη χρήση των υπηρεσιών του ομίλου αναφέρθηκε στη διαδικτυακή του σύνδεση ο Μάρκος Γιαννησόπουλος, Area Manager, EMEA Lodging Team της Expedia Group. Ενσωματώνοντας εφαρμογές όπως το ChatGPT στο app της εταιρίας και σε συνδυασμό με άλλες δυνατότητες αγορών – σύγκριση ξενοδοχείων, παρακολούθηση τιμών αεροπορικών εισιτηρίων – ο ταξιδιώτης μπορεί να προγραμματίσει το ταξίδι του έχοντας ως υποστήριξη τον ψηφιακό βοηθό (virtual assistant) σε κάθε ώρα της ημέρας.

Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% οι ταξιδιώτες δεν έχουν επιλέξει προορισμό και μπορούν να λάβουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «Ποιος θα ήταν ο ιδανικός για μένα προορισμός;».

Περισσότεροι από 3 εκ. επισκέπτες χρησιμοποιούν ήδη την υπηρεσία Price Tracking με ειδοποιήσεις για αλλαγές στις τιμές, ενώ πραγματοποιούνται 100 εκ. αναζητήσεις ημερησίως οι οποίες αξιοποιούν δεδομένα ιστορικού άνω των οκτώ ετών. Ταυτόχρονα οι χρήστες μπορούν να επωφεληθούν από ενοποιημένα προγράμματα επιβράβευσης και εξαργύρωσης ανταμοιβής σε όλα τα brands και τα ταξιδιωτικά προϊόντα του ομίλου.

Στη δυνατότητα της υπερ-εξατομίκευσης (hyper-personalization) και του conversational AI στις στοχευμένες ενέργειες marketing αναφέρθηκε ο Θοδωρής Παπανέστορος, Executive Director of Institutional Marketing & PK-12 Enrollment, του Κολλεγίου Ανατόλια.

Ταυτόχρονα υπογράμμισε τη σημασία των συστημάτων συστάσεων (recommendation systems) της προγνωστικής ανάλυσης (predictive analytics) και της γεωγραφικής στόχευσης που συνδυαστικά με εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης «μάς επιτρέπουν να δημιουργούμε προσωποποιημένες διαφημίσεις βάσει των προτιμήσεων που έχουν εκφράσει οι δυνητικοί ταξιδιώτες μέσα από τη χρήση του διαδικτύου και των social media ενώ ταυτόχρονα στον κάθε χρήστη μπορεί πλέον να αντιστοιχεί και ένα προσωποποιημένο landing page».

Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι η όποια διαφημιστική στόχευση να μην περιορίζει και εγκλωβίζει τον ταξιδιώτη σε επιλογές που ανακυκλώνουν τις προτιμήσεις του, αλλά να λαμβάνει υπόψη και τα στοιχεία της έκπληξης, της ανακάλυψης, των νέων και διαφορετικών εμπειριών, που αποτελούν βασικούς λόγους για τους οποίους ταξιδεύουμε, όπως τόνισε ο κ. Παπανέστορος.

Το ποιοτικό χαρακτηριστικό του serendipity, δηλαδή της ανακάλυψης που παράγει χαρά ή/και όφελος χωρίς να την αναζητούμε, πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στον σχεδιασμό τους τα συστήματα συστάσεων (recommender systems), που είναι πιο σημαντικά για τον κλάδο του Τουρισμού αυτή τη στιγμή σε σχέση με τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης πάνω στον διάλογο (chatbots), όπως ανέφερε ο Παντελής Ι. Καπλάνογλου, Adjunct Professor στο Computer Science του ACT (American College of Thessaloniki) και Chief AI Officer στην εταιρία Arx.Net.

Επισήμανε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα χωρίς δεδομένα, και ότι οι εταιρίες του κλάδου θα ωφεληθούν από το «άνοιγμα» του τεράστιου αναξιοποίητου όγκου δεδομένων που διαθέτουν ώστε να παραχθεί πολύτιμη γνώση πάνω σε αυτά.

Για την συνεργασία μεταξύ εταιριών και της ερευνητικής κοινότητας ανέφερε ότι «Υπάρχουν τρόποι ώστε να γίνει αυτό με τρόπο σύννομο και συμβατό με τον νέο Κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act) και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ (GDPR).

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τεχνολογία πρέπει να είναι σύννομη, ηθική και εύρωστη. Πάντως αυτή τη στιγμή δεν έχουν δοθεί τόσα δεδομένα ώστε η Τεχνητή Νοημοσύνη να προχωρήσει όσο γρήγορα νομίζουμε» τόνισε ο κ. Καπλάνογλου ο οποίος διευκρίνισε ότι «δεν έχουμε στην ουσία Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία περιγράφει την ικανότητα επίλυσης κάθε άγνωστου προβλήματος.

Τα συστήματα που έχουμε αναπτύξει θα πρέπει να χαρακτηρίζονται με τον όρο ‘Τεχνητή Ευφυΐα’, που μπορεί να επιτελέσει ορισμένες ευφυείς λειτουργίες όπως είναι ο διάλογος».

 

 

 

(Δελτίο τύπου)