Οι επιστήμονες ανακαλύπτουν το πραγματικό νόημα μιας selfie και γιατί τις βγάζουμε όλοι μας!
Οι φωτογραφίες μπορούν να «καταγράψουν» το μεγαλύτερο νόημα μιας στιγμής λένε οι ειδικοί του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο, οι οποίοι πιστεύουν ότι δεν τις βγάζουμε μόνο για λόγους αυτοπροβολής και ναρκισσισμού.
Όταν η πρώτη φωτογραφική αυτοπροσωπογραφία στον κόσμο τραβήχτηκε πριν από σχεδόν 200 χρόνια από τον πρωτοπόρο Αμερικανό Ρόμπερτ Κορνέλιους, γεννήθηκε η selfie.
Τώρα, εκατομμύρια selfies τραβιούνται καθημερινά και ανεβαίνουν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram, όπου η εμπλοκή του κοινού μέσω κλικ, likes και σχολίων θεωρείται ότι είναι το κίνητρο του λήπτη.
Ωστόσο, ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο λένε τώρα ότι όσοι τραβούν τις δικές τους φωτογραφίες δεν το κάνουν απαραίτητα από ματαιοδοξία – αλλά επειδή οι selfies αποτυπώνουν το «μεγαλύτερο νόημα μιας στιγμής».
Εν τω μεταξύ, οι φωτογραφίες προσώπου, όπου βλέπουμε τη σκηνή σαν από τα μάτια κάποιου, αναπαριστούν καλύτερα τη φυσική εμπειρία της στιγμής.
Ένα παράδειγμα είναι μια φωτογραφία ενός ωκεανού που αντιπροσωπεύει μια όμορφη μέρα.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Social Psychological and Personality Science, έρχεται σε αντίθεση με τη δημοφιλή άποψη ότι οι selfies είναι μόνο για αυτοπροβολή.
Σε μία από τις έξι μελέτες που διεξήχθησαν για να καταλήξουν σε αυτό το συμπέρασμα, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να διαβάσουν ένα σενάριο όπου θα μπορούσε να τραβηχτεί μια φωτογραφία, όπως μια μέρα στην παραλία με έναν φίλο, και στη συνέχεια να αξιολογήσουν τη σημασία και το νόημα της εμπειρίας.
Διαπιστώθηκε ότι όσο υψηλότερα βαθμολογούσαν οι συμμετέχοντες τη σημασία του γεγονότος γι’ αυτούς, τόσο πιο πιθανό δήλωναν ότι θα έβγαζαν μια selfie.
Σε ένα άλλο πείραμα, οι συμμετέχοντες άνοιξαν τις πρόσφατες αναρτήσεις τους στο Instagram με μία από τις φωτογραφίες τους. Τους ρώτησαν αν σε αυτή τη φωτογραφία προσπαθούσαν να αποτυπώσουν το μεγαλύτερο νόημα ή τη φυσική εμπειρία της στιγμής.
Στη συνέχεια, βαθμολόγησαν το πώς ένιωθαν για τη φωτογραφία σε μια κλίμακα από αρνητική έως θετική.
Για παράδειγμα, αν έλεγαν ότι ο στόχος τους ήταν να αποτυπώσουν το νόημα του γεγονότος, τους άρεσε περισσότερο η φωτογραφία.
Ο επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας, Zachary Niese, δήλωσε:
Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι έχουν μια φυσική διαίσθηση σχετικά με το ποια οπτική γωνία πρέπει να πάρουν για να αποτυπώσουν αυτό που θέλουν από τη φωτογραφία.
Ελπίζω αυτή η μελέτη να αυξήσει τις γνώσεις των ανθρώπων σχετικά με το πώς η προοπτική της φωτογραφίας επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν στις φωτογραφίες. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να βεβαιωθούν ότι επιλέγουν συνειδητά την προοπτική που θα ικανοποιήσει τον στόχο τους».
Πηγή: Sky News