Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη σύμβαση τηλεδιοίκησης των τρένων που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και συνδέθηκε με το θάνατο των 57 στο δυστύχημα των Τεμπών, έφερε διώξεις κακουργηματικού χαρακτήρα για 23 πρόσωπα.

Τα 18 από αυτά είναι δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ και της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου Μεταφορών.

Ποινική δίωξη για σοβαρά κακουργήματα ασκήθηκε σε βάρος 23 προσώπων για την σύμβαση 717 του σιδηροδρόμου, που αφορούσε στην αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι παραλείψεις στην υλοποίηση της οποίας συνδέονται άμεσα με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε 57 νέους ανθρώπους.

Μετά την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής έρευνας που διενέργησε επί ένα έτος η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία που εδρεύει στην Αθήνα, διαπίστωσε σοβαρές ποινικές ευθύνες 23 προσώπων, 18 εκ των οποίων είναι δημόσιοι υπάλληλοι και τους άσκησε ποινική δίωξη για σειρλα κακουργηματικών πράξεων, όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση, με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.

Ειδικότερα,

14 δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ κατηγορούνται για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον
– 4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων
– 5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Η μη υλοποίηση της σύμβασης 717 που υπεγράφη από το ελληνικό δημόσιο το 2014, υπολογίζεται ότι ζημίωσε το ελληνικό κράτος και τα ευρωπαϊκά ταμεία περί τα 15 εκατομμύρια ευρώ.

Ειδικότερα, η πολύπαθη σύμβαση αφορούσε στο έργο αποκατάστασης του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016. Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717.

Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

Σύμφωνα με την εισαγγελική κρίση η σύμβαση εκτελέστηκε πλημμελώς. Βάσει του υλικού που περιλαμβάνει η ογκώδης δικογραφία, συνολικά δόθηκαν 7 παράνομες παρατάσεις στο έργο, όπως προκύπτει από τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ.

Αποτέλεσμα αυτού, ήταν 9 ολόκληρα χρόνια αργότερα, το Φεβρουάριο του 2023, οπότε και σημειώθηκε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα μας, το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με την ποινική έρευνα, κρίθηκε ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνοι για την διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων.

Μάλιστα, οι Ευρωπαίοι εισαγγελείς εκτιμούν ότι παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν λανθασμένα και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατ. ευρώ.

Για το λόγο αυτό η εισαγγελική έρευνα δε σταματά εδώ.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διαβίβασε το φάκελο στον αρμόδιο Ελληνα εισαγγελέα, ώστε να ερευνήσει το ενδεχόμενο να έχει τελεστεί το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος από τους Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, οι οποίοι και ήλεγξαν την ορθότητα των ενεργειών, αναφορικά με τους χειρισμούς της σύμβασης 717.

Το αδίκημα αυτό δεν ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, γι΄αυτό και η δικογραφία διαβιβάστηκε στην εισαγγελία πρωτοδικών της Αθήνας.

Υπενθυμίζεται, ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία με βάση το νόμο και το Σύνταγμα από το περασμένο καλοκαίρι είχε διαβιβάσει στη Βουλή της δικογραφία αναφορικά με ευθύνες πολιτικών προσώπων.

Η δικαστική έρευνα ανατέθηκε στην ευρωπαία ανακρίτρια στην Ελλάδα Χριστίνα Σαλάππα.

 

 

Πηγή:dnews.gr