Tetris: Το «παιχνίδι που απευθύνεται σε όλους» ωφελεί τον εγκέφαλο
Πολλοί εθισμένοι παίκτες έχουν αναφέρει ότι βλέπουν κομμάτια Tetris εκτός παιχνιδιού
Η περιστροφή ενός πολύχρωμου σχήματος πριν το τοποθετήσετε στην τέλεια θέση είναι μια τόσο ικανοποιητική εμπειρία που το Tetris βρίσκεται μαζί με το σκάκι στο πάνθεον των παγκοσμίως δημοφιλέστερων παιχνιδιών.
Το εθιστικά απλό παιχνίδι παζλ περιλαμβάνει επτά κομμάτια μοναδικού σχήματος, το καθένα απ’ τα οποία αποτελείται από τέσσερα τούβλα. Οι παίκτες μετακινούν, περιστρέφουν και τοποθετούν τα τούβλα προκειμένου να σχηματίσουν συμπαγείς γραμμές, οι οποίες στη συνέχεια εξαφανίζονται, καθιστώντας δυνητικά ατελείωτο το παιχνίδι.
Το όνομα του παιχνιδιού προέρχεται από τις λέξεις «tetra» (ελληνικά σημαίνει «τέσσερα») και «τένις» (το άθλημα που απολαμβάνει ο δημιουργός του παιχνιδιού, Alexey Pajitnov).
Το παιχνίδι που απευθύνεται σε όλους
Σε συνέντευξή του στους New York Times, ο Pajitnov περιέγραψε το Tetris ως «το παιχνίδι που απευθύνεται σε όλους» και είπε ότι ελπίζει ότι το μέλλον του θα περιλαμβάνει τα ηλεκτρονικά αθλήματα και την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης.
Εργάζεται επίσης για τη δημιουργία μιας «πολύ καλής» έκδοσης για δύο παίκτες του παιχνιδιού, αλλά είπε πως «δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί».
Προτού το Tetris καταφέρει να εδραιωθεί σε κονσόλες όπως το Nintendo Game Boy, ο Henk Rogers, σημερινός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Tetris έπρεπε να ταξιδέψει στη Σοβιετική Ένωση και να αποκρούσει τους ανταγωνιστές για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα του παιχνιδιού. Όπως δείχνει η ταινία, αυτό ήταν ένα επίπονο έργο που απέδωσε πάρα πολύ.
O Pajitnov δημιούργησε το Tetris πριν από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα προγραμματισμού Pascal σε έναν υπολογιστή σοβιετικής κατασκευής. Έκτοτε έχουν κυκλοφορήσει περισσότερες από 215 αναγνωρισμένες εκδόσεις του Tetris.
Η πιο αξιοσημείωτη έκδοση ενδεχομένως είναι αυτή που κυκλοφόρησε με το το Nintendo Game Boy το 1989.
Ο πρόεδρος της Nintendo of America, Minoru Arakawa, ήθελε αρχικά να μην συμπεριλάβει το Tetris στο βιντεοπαιχνίδι. Ωστόσο τελικά επικράτησε του “Super Mario”, κυρίως επειδή απευθυνόταν σε μεγαλύτερη πληθυσμιακή ομάδα.
Το φαινόμενο Tetris
Όποιος έχει περάσει ώρες παίζοντας Tetris, γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι ένα απίστευτα εθιστικό παιχνίδι. Πολλοί εθισμένοι παίκτες έχουν αναφέρει ότι βλέπουν κομμάτια Tetris εκτός παιχνιδιού, όπως όταν κλείνουν τα μάτια τους ή στα όνειρά τους. Πρόκειται για το λεγόμενο φαινόμενο Tetris.
Σε επαγγελματικές μελέτες, ο ψυχολόγος Richard Haier διαπίστωσε ότι το τακτικό παιχνίδι Tetris είχε ως αποτέλεσμα αυξημένο πάχος του εγκεφαλικού φλοιού.
Οι μελέτες του Haier κατέδειξαν επίσης πως το Tetris μπορεί να επηρεάσει την πλαστικότητα της φαιάς ουσίας του φλοιού, ενισχύοντας δυνητικά την ικανότητα μνήμης ενός ατόμου και προάγοντας την κινητική και γνωστική ανάπτυξη.
Μια μελέτη το 2017 από ερευνητές του πανεπιστημίου της Οξφόρδης και του Ινστιτούτου Karolinska έδειξε ότι το Tetris έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ανακούφιση σε άτομα με διαταραχή μετατραυματικού στρες, εάν έπαιζαν το παιχνίδι μετά από ένα περιστατικό ενώ ανακαλούσαν μια αγχωτική ανάμνηση.
Η αναζήτηση της τελειότητας
Δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του, το Tetris παραμένει ένα από τα πιο αγαπημένα παιχνίδια. Οι νεότερες εκδόσεις του παιχνιδιού περιλαμβάνουν το Tetris Effect, το οποίο υπόσχεται χαλάρωση μετά μουσικής, καθώς και το Tetris 99, στο οποίο οι παίκτες προσπαθούν να ξεπεράσουν τους αντιπάλους τους.
Πάντως ακόμη και σήμερα εφευρίσκονται νέοι τρόποι να παίζουμε Tetris.
Ο συνήθης τρόπος για να παίξετε την έκδοση του Tetris για το Nintendo είναι κι αυτός που χρησιμοποιείται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Classic Tetris, δηλαδή κάποιος κρατά το γκρι ορθογώνιο χειριστήριο έτσι ώστε το αριστερό του χέρι να ελέγχει την κίνηση των κομματιών και το δεξί για να τα περιστρέφει. Ωστόσο μερικοί έχουν προτιμήσει άλλη μέθοδο, όπως το «hypertapping» και το «rolling».
Το “hypertapping” περιλαμβάνει το γρήγορο πάτημα των κουμπιών, ενώ το “rolling” επιτρέπει τη μετακίνηση των κομματιών ακόμα πιο γρήγορα, κουνώντας τα δάχτυλα του ενός χεριού κατά μήκος του πίσω μέρους του χειριστηρίου.
Με τη μέθοδο «hypetapping» ένας 16χρονος ονόματι, Joseph Saelee, νίκησε τον επτά φορές παγκόσμιο πρωταθλητή, Jonas Neubauer.
Τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως η μέθοδος «rolling» είναι αυτή που έχει κυριαρχήσει, καθώς όχι μόνο είναι αποτελεσματική αλλά και λιγότερη επίπονη για τα χέρια.
Πηγή:in.gr