Μπορεί να έχετε δει τον όρο υπερεφαρμογή να εμφανίζεται παντού. Από το WeChat έως το Grab, οι υπερεφαρμογές είναι πλέον εξαιρετικά δημοφιλείς σε όλη την Ασία και πιο πρόσφατα οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται στη Δύση επεκτείνουν τις δυνατότητές τους ώστε να φτάσουν σε αυτό νέο status του «super app».

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ συζήτησε και αυτός για υπερεφαρμογές ενώ το TechCrunch έφτασε να δημοσιεύει άρθρο σχετικά με το ποια εφαρμογή θα κυριαρχήσει στον χώρο: το Twitter, το PayPal ή το Walmart; Τι είναι όμως μια υπερεφαρμογή, τι καθορίζει την επιτυχία της και μπορούν άραγε να υπάρχουν περισσότερες από μία;

Τι είναι μια υπερεφαρμογή;
Υπάρχουν χιλιάδες εφαρμογές στην αγορά, μερικές πιο δημοφιλείς από άλλες ανάλογα με την περιοχή. Αλλά όπου κι αν βρίσκεστε, οι χρήστες μοιράζονται την κοινή επιθυμία για απλότητα και, τελικά, μια ενιαία υπηρεσία (εφαρμογή) για να κάνουν εκεί όλα όσα χρειάζονται. Από μέσα κοινωνικής δικτύωσης έως υπηρεσίες πληρωμών, επιχειρηματικές λειτουργίες και πολλά άλλα. Εδώ είναι που χωράει η υπερεφαρμογή!

Για να είναι επιτυχημένη μια υπερεφαρμογή, πρέπει να αναγνωρίζει τι κάνει ο μέσος χρήστης σε καθημερινή βάση. Όσο περισσότερες εργασίες μπορεί να εκτελέσει μια εφαρμογή μέσα σε μια πλατφόρμα, τόσο ισχυρότερη γίνεται η υπερεφαρμογή. Σκεφτείτε τις ενέργειες που κάνει κανείς πολλές φορές την ημέρα. Οι χρήστες επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων και κλήσεων, καταναλώνουν τα τελευταία νέα, αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες, λαμβάνουν αποδείξεις αγορών, παρακολουθούν την αποστολή ενός προϊόντος, μεταφέρουν χρήματα και πολλά άλλα. Η επέκταση αυτής της λίστας είναι ατελείωτη. Αυτό είναι που κάνει ορισμένες υπερεφαρμογές ισχυρότερες από άλλες, μια κλίμακα του πόσο ισχυρή μπορεί να γίνει η υπερεφαρμογή και πόσο μεγάλος είναι ο πληθυσμός.

Πολλαπλές διαδρομές για την επίτευξη του status μιας υπερεφαρμογής
Υπάρχουν πολλές διαδρομές που πρέπει να ακολουθήσει ένας πάροχος για να φτάσει στην κατάσταση υπερεφαρμογής. Η πρώτη λεωφόρος είναι μια ενιαία εταιρεία που αναπτύσσει όλη την τεχνολογία από μόνη της. Όσο περισσότερες νέες υπηρεσίες αναπτύσσει μια πλατφόρμα, τόσο μεγαλύτερη ομάδα απαιτείται, όχι μόνο για την ανάπτυξη του προϊόντος αλλά και για να διασφαλίσει ότι η υπηρεσία παραμένει σταθερή και συνεχής. Αυτό εισάγει την πρόκληση της ταχύτητας εκτέλεσης, του χρόνου στην αγορά και της πολυεπιστημονικής τεχνογνωσίας. Εάν μια άλλη πλατφόρμα επιτύχει σημαντικό μερίδιο αγοράς για μια συγκεκριμένη υπηρεσία ενώ η δική σας είναι ακόμα σε παραγωγή, μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο να κάνετε τους χρήστες να κάνουν το άλμα σε μια νέα πλατφόρμα.

Εναλλακτικά, και ο πιο συνηθισμένος τρόπος που γίνεται, είναι μέσω συγχωνεύσεων, εξαγορών ή συνεργασιών που ενώνουν μια σειρά από υπηρεσίες κάτω από την ενιαία ομπρέλα μιας εφαρμογής. Αυτό μπορεί περιστασιακά να περιορίσει βαθύτερες ενσωματώσεις και να μην επιτρέψει μια ενοποιημένη εμπειρία χρήστη εάν δεν εφαρμοστεί σωστά. Κάθε εφαρμογή παρουσιάζει διαφορετικό στυλ, επομένως το να έχετε πάρα πολλές κάτω από την ίδια στέγη μπορεί να οδηγήσει σε μια ασύνδετη εφαρμογή.

Εστίαση στην ιδιωτικότητα και την ασφάλεια
Όσο περισσότερες υπηρεσίες προσφέρονται σε μια πλατφόρμα, τόσο περισσότερα δεδομένα μοιράζονται και διακινούνται από έναν χρήστη και τόσο πιο ευαίσθητα μπορεί να είναι τα δεδομένα αυτά. Δεν κινδυνεύουν μόνο τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, αλλά και τα οικονομικά τους. Αυτό εντείνει την ανησυχία για παραβιάσεις δεδομένων και θέτει το απόρρητο των δεδομένων και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο σε κορυφαία προτεραιότητα. Μπορείτε να φανταστείτε πόσο ελκυστική μπορεί να γίνει μια τέτοια εταιρεία για τους hackers, τους spammers και τους ειδικούς στην απάτη και πόσο χρόνο, ενέργεια και πόρους αφιερώνουν οι προγραμματιστές για να τους αποκλείσουν και να τους καταπολεμήσουν.

Μια επιτυχημένη υπερεφαρμογή θα έχει μια δομημένη και υπεύθυνη προσέγγιση για το απόρρητο με πολλαπλές δυνατότητες, όπως έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων και end-to-end. Κατά την κυκλοφορία νέων λειτουργιών, δώστε έμφαση στη σαφήνεια και τη διαφάνεια των όρων και των προϋποθέσεων. Οι υπερεφαρμογές έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν πραγματικά μια πλατφόρμα με πιο επίκεντρο το απόρρητο, εξηγώντας στους χρήστες ότι τα δεδομένα τους δεν θα διασπείρονται μεταξύ πολλών τοποθεσιών, αυξάνοντας έτσι τους κινδύνους παραβίασης της ασφάλειας.

Μπορεί να υπάρχουν περισσότερες από μία υπερεφαρμογές
Η βιομηχανία υπερεφαρμογών δεν είναι ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος, καθώς κάθε εταιρεία που προσπαθεί να είναι επιτυχημένη θα προσπαθεί να κερδίζει συνεχώς περισσότερες υπηρεσίες, χρήστες και μερίδιο αγοράς στις περιοχές-στόχους της. Η αγορά είναι εξαιρετικά δυναμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη. Εάν μια συγκεκριμένη υπηρεσία είναι δραματικά ανώτερη σε άλλη πλατφόρμα, μπορεί να προκαλέσει ρωγμές σε μια ήδη υπάρχουσα υπερεφαρμογή, καθώς οι χρήστες ενδέχεται να μεταπηδήσουν σε μια νέα υπηρεσία. Μια ισχυρή υπηρεσία μπορεί αποκτήσει δυναμική σταδιακά και να διευρύνει τόσο τη βάση χρηστών της εταιρείας όσο και τις προσφερόμενες υπηρεσίες της. Εφόσον υπάρχει ελεύθερη αγορά και άτομα που θέλουν να χρησιμοποιήσουν πολλές εφαρμογές στα τηλέφωνά τους, η αρένα των υπερεφαρμογών είναι ανοιχτή για τις επιχειρήσεις.

Όμως το όλο είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του. Σημαίνει ότι η σχέση της πλατφόρμας με τους χρήστες της και η ικανότητά της να συνδέει τις τελείες μεταξύ των υπηρεσιών θα είναι το μυστικό της επιτυχίας της. Έχοντας μια ευρύτερη εικόνα του ψηφιακού κύκλου ζωής ενός χρήστη θα επιτρέψει στην εφαρμογή να παρέχει υπηρεσίες που είναι πιο εξατομικευμένες, σχετικές και ακριβείς. Σημαίνει επίσης ότι εάν μία από τις προσφερόμενες υπηρεσίες βρίσκεται κάτω από το αποδεκτό επίπεδο για ένα χρήστη, η υπερεφαρμογή αποδυναμώνεται στο σύνολό της.

Στη Δύση βλέπουμε πιο συχνά αυτόνομες εφαρμογές που ειδικεύονται σε μεμονωμένες υπηρεσίες. Σιγά σιγά, η κίνηση προς περισσότερες υπηρεσίες κάτω από μια στέγη αλλάζει την προσέγγιση πολλών προγραμματιστών. Η εστίαση του κλάδου αυτήν τη στιγμή μετατοπίζεται σε μια ανώτερη εμπειρία χρήστη σε κάθε επίπεδο. Οι μεγάλοι παίκτες στον κλάδο των εφαρμογών γνωρίζουν τις επιχειρηματικές δυνατότητες. Μόλις οι χρήστες βιώσουν την προστιθέμενη αξία μιας εφαρμογής one-stop shop χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα των υπηρεσιών, εκεί είναι που θα εμφανιστεί η μαγεία της υπερεφαρμογής.

Σχετικά με την αρθογράφο:
Η Daphna Ofek είναι η Chief Product Officer της Rakuten Viber, όπου επιβλέπει τη στρατηγική προϊόντων της εταιρείας και την εφαρμογή της στρατηγικής αυτής. Με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας στη βιομηχανία τεχνολογικών προϊόντων, έχει εργαστεί για κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Google Waze και η WIX και πιο πρόσφατα κατείχε τις θέσεις της Αντιπροέδρου Διαχείρισης Προϊόντων και Ανάπτυξης στην BigID και Growth Partner στην AndD Ventures. Εξειδικευμένη στην ανάπτυξη εφαρμογών ιστού και φορητών συσκευών, η Daphna είναι μια έμπειρη strategist και team leader με αποδεδειγμένο ιστορικό επιτυχιών επιχειρηματικής ανάπτυξης. Η Δαπηνα ζει και εργάζεται στο Ισραήλ.

 

 

Πηγή:dikaiologitika.gr