Το Κέντρο Πρόληψης «Άτρακτος» για την 26η Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών
Καθημερινά ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους (κυρίως γονείς και εκπαιδευτικούς) που αναζητούν λύσεις σε προβλήματα ανθρώπινα και αρκετές φορές κοινότυπα, όπως ζητήματα διαπαιδαγώγησης, ζητήματα πειθαρχίας, ζητήματα κοινωνικοποίησης, κ.α., και σχεδόν καθημερινά αναρωτιόμαστε αν οι δράσεις- που υλοποιούνται, είτε ομαδικά, είτε ατομικά – πραγματικά υπηρετούν τον τελικό σκοπό του Κέντρου Πρόληψης που είναι η πρόληψη των εξαρτήσεων.
Μάλιστα, μια μέρα σαν την 26η Ιουνίου (Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών) το παραπάνω ερώτημα τίθεται επιτακτικά και βασανιστικά. Η απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα μπορεί να δοθεί μέσα από την παράθεση στατιστικών δεδομένων που δείχνουν μια σταθεροποίηση στην χώρα μας του αριθμού των εξαρτημένων από νόμιμες και παράνομες ουσίες σε σχέση με τις άλλες χώρες. Για εμάς, τους εργαζόμενους στο Κέντρο Πρόληψης ΑΤΡΑΚΤΟΣ η ουσιώδης απάντηση κρύβεται στα λόγια των ανθρώπων, που δέχτηκαν τις υπηρεσίες μας κατά τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας covid-19.
ΓΟΝΕΙΣ
«Πέρασα πολύ όμορφα, αισθάνθηκα ότι δεν ήμουν μόνη. Μια ζεστασιά. Εκεί που λες ότι σε αυτήν την ηλικία δύσκολα κάνεις καινούριους φίλους, πραγματικούς, να που έγινε. Σας ευχαριστώ όλες.» Ι. Β.
«Πολύ τυχερή που ήμουν μέλος αυτής της ομάδας!!! Αισθάνθηκα αυτοπεποίθηση κάτι που δε μπορώ να πω ότι είχα και πολύ! Κατανόησα αρκετά τη σκέψη και πολλές από τις αντιδράσεις των παιδιών μου στην εφηβεία! Πιστεύω ότι κατάφερα να τους πλησιάσω πολύ περισσότερο και να τους δείξω ότι είμαι δίπλα τους και όχι απέναντί τους!!! Σας ευχαριστώ πολύ!!!» Γ.Φ.
«Πολύ δυνατή εμπειρία…Ενημερώθηκα, ευαισθητοποιήθηκα, κατανόησα τις επιπτώσεις του άγχους μου για την εφηβική ηλικία, ώστε να στηρίξω περισσότερο το ρόλο μου ως μαμά και να βοηθήσω την έφηβη κόρη μου να διαχειριστεί πιο λειτουργικά τα συναισθήματα αυτής της περιόδου. Απέκτησα περισσότερη αυτοπεποίθηση και συνειδητοποίησα τις δυνατότητες και τις αντοχές μου. Μέσα από αυτήν την όμορφη ομάδα που δημιουργήσαμε μοιράστηκα εμπειρίες, εμπειρίες, προβληματισμούς, σκέψεις και συναισθήματα με ανθρώπους που μπορούσαν να με καταλάβουν γιατί αντιμετωπίζαμε το ίδιο θέμα, τα ίδια άγχη, τις ίδιες αγωνίες. Ο καθένας διψούσε να ακούει τον άλλον και δεν ένιωσα αδιαφορία όταν έλεγα τα προβλήματα που αντιμετωπίζω. Περίμενα με ανυπομονησία κάθε Δευτέρα να συναντηθούμε και αν δεν τα κατάφερνα στεναχωριόμουν. Η διαδικτυακή επαφή δεν είχε καμία σχέση με την δια ζώσης, είναι πολύ «κρύα» αλλά έστω και έτσι χαιρόμουν πολύ που σας έβλεπα. Η βοήθεια της συντονίστριας ανεκτίμητη!!! Πάντα πρόθυμη, ευγενικά μας δίδαξε αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης και υποστήριξης ώστε να αντιμετωπίσουμε τις πιθανές δυσκολίες με τα έφηβα παιδιά μας. Την ευχαριστούμε πολύ και φαίνεται πόσο πολύ αγαπά τη δουλειά της!!! Θεωρώ ότι το σεμινάριο είναι πολύ σημαντικό να το παρακολουθήσουν και οι δύο γονείς!!! Το συνιστώ ανεπιφύλακτα σε φίλους και φίλες!!! Χάρηκα πολύ που σας γνώρισα και σας ευχαριστώ πολύ όλες!!!» Δ. Μ.
«Ήταν ένα σεμινάριο ουσιώδες, ομολογώ πως δεν το περίμενα. Στην αρχή ήμασταν περισσότερα άτομα, μέχρι να γνωριστούμε ένιωθα άβολα, δεν ήξερα τι να πω, πώς να το πω για να μην παρεξηγηθώ. Κατόπιν με τη βοήθεια της συντονίστριας άρχισα να μιλάω αλλά περισσότερο άρχισα να ακούω περισσότερο τους άλλους και να λέω στον εαυτό μου ότι και άλλες οικογένειες αντιμετωπίζουν προβλήματα σαν και τα δικά μου. Έμαθα να ακούω τον εαυτό μου, να τον γνωρίζω καλύτερα, να τον βοηθάω έτσι ώστε να μπορώ να βοηθάω και τους γύρω μου και κατάλαβα ότι είναι πολύ δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. Επίσης μέσα από το σεμινάριο κατάλαβα πως το μεγαλύτερο όπλο, όταν έχεις παιδιά, είναι η υπομονή και πόσο πολύ πρέπει να τα καταλαβαίνεις και να έχεις την ικανότητα να μπαίνεις στη θέση τους και επίσης πόσο χρήσιμο είναι να μάθεις στα παιδιά να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους και στηρίζονται στα πόδια τους και όταν πέφτουν να μπορούν να ξανασηκώνονται. Ειλικρινά, αν ποτέ το καταφέρω αυτό, θα νιώσω περήφανη αλλά μου φαίνεται δύσκολο. Τέλος θα συμφωνήσω με την…..ότι τα σεμινάρια πρέπει να παρακολουθούνται και από τους δύο γονείς και όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά. Συμμαθήτριες και δασκάλα σας ευχαριστώ πολύ για τις ωραίες στιγμές και εύχομαι να το ξανά επαναλάβουμε γιατί τα παιδιά μεγαλώνουν και μαζί με αυτά και οι ανησυχίες.» Φ.Λ.
«Νιώθω μεγάλη χαρά που πήρα μέρος σε αυτό το σεμινάριο για γονείς! Ομάδα μας δυνατή, ουσιαστική! Ευχαριστώ τη συντονίστρια και όλες τις μητέρες! Βρήκα απαντήσεις, νέους τρόπους αντιμετώπισης στη σχέση γονέα-εφήβου! Έμαθα ότι η σχέση παιδιού-γονέα πρέπει να βασίζεται στην επικοινωνία, την αποδοχή, αμοιβαίο σεβασμό και την ελευθερία επιλογών!» Ε.Ι.
«Συγχαρητήρια στην «Άτρακτο» και στην εμψυχώτριά μας για το υπέροχο σεμινάριο. Τα οφέλη από τη συμμετοχή μου στο σεμινάριο αυτό ήταν πολλά: 1.αυξήθηκε τόσο η αυτογνωσία μου όσο και η αυτοπεποίθησή μου,2.ενημερώθηκα για τις νέες παιδαγωγικές αντιλήψεις ως προς την ανατροφή των εφήβων, για τους κινδύνους από το διαδίκτυο, το αλκοόλ, τη χρήση ουσιών και για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγησή τους, 3.αισθάνομαι πιο δυνατή να αντιμετωπίσω αποτελεσματικά και με κατανόηση την εφηβεία των παιδιών μου. 4.είμαι μέλος μιας ομάδας -και θα συνεχίσω να είμαι- με την οποία μοιράστηκα προσωπικές εμπειρίες αβίαστα, εξέφρασα τις ανησυχίες μου και προβληματίστηκα για τις συμπεριφορές των εφήβων. Σας ευχαριστώ όλες για τις όμορφες ώρες που μοιραστήκαμε!» Β.Μ.
«Το σεμινάριο ήταν άκρως κατατοπιστικό και χρήσιμο, ακόμη χρησιμοποιώ τεχνικές στα παιδιά, θυμάμαι τα σκετσάκια, φιλιά πολλά σε όλες και καλό καλοκαίρι.» Μ.Ε.
«Άνθρωποι. Άνθρωποι όμορφοι, απλοί και καθημερινοί. Με μοναδικό τους νοιάξιμο την οικογένεια, τα παιδιά τη σχέση με τον εαυτό τους. Μοναδικοί τους έννοια πως θα γίνουν καλύτεροι και πιο αποτελεσματικοί. Πως τα λάθη που κάνουν θα έχουν το μικρότερο κόστος. ΣΥΓΝΩΜΕΣ, Σ’ΑΓΑΠΩ, ΟΡΙΑ!!! Και από την άλλη οι άνθρωποι της ΑΤΡΑΚΤΟΥ… που σε κάνουν να νιώθεις ότι δεν είσαι μόνος, αλλά μοναδικός! Τους ευχαριστώ και τους εύχομαι να έχουν υγεία, και με επιτυχία να στέφεται κάθε προσπάθεια, τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική τους ζωή!»
«Όταν είσαι μόνος, απελπίζεσαι, νομίζεις ότι ως γονιός όλα τα κάνεις λάθος και ότι κινδυνεύει το μέλλον του παιδιού σου, χρειάζεσαι στήριξη. Εγώ αναπάντεχα την βρήκα στα σεμινάρια του Κέντρου Πρόληψης ΑΤΡΑΚΤΟΣ. Η στήριξη που έλαβα αύξησε την αυτοεκτίμηση μου και με βοήθησε να εφαρμόσω καινούργια πράγματα. Τώρα πια δεν είμαι μόνη, γνώρισα μητέρες με τις ίδιες ανησυχίες και ξέρω ότι αν χρειαστώ βοήθεια μπορώ να την αναζητήσω στο Κέντρο Πρόληψης και ατομικά. Το Κέντρο ήταν δίπλα μας και όταν χρειαστήκαμε βοήθεια λόγω των δύσκολων συναισθημάτων της πανδημίας. Ένα αποκούμπι στη ζωή μου!»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
«Γνώρισα τα αίτια της εξαρτητικής συμπεριφοράς για να τα αναγνωρίζω εγκαίρως»
«Πήρα ιδέες για τη γνωριμία της ομάδας, για να μαθαίνω πιο εύκολα τους μαθητές».
«Προβληματίζομαι και αφιερώνω χρόνο στην αναζήτηση των αιτίων. Δε βάζω ετικέτες στους μαθητές, διαμορφώνω εκ νέου εικόνα γι’ αυτόν».
«Να αναγνωρίζω τα συναισθήματα των μαθητών και να εστιάζω σε αυτό και να καταλαβαίνω τον έφηβο και οι συμπεριφορές λόγω των συναισθημάτων των μαθητών».
«Προσπαθώ να ακούω περισσότερο».
«Η ποικιλία έκφρασης των συναισθημάτων και ο διαφορετικός τρόπος διαχείρισής τους οδήγησε στο να λειτουργώ με μεγαλύτερη κατανόηση».
«Δίνω περισσότερο χρόνο και χώρο στο να ακούω τον άλλον και τον αφήνω να πάρει πρωτοβουλίες. Σταμάτησα να προσφέρω έτοιμες λύσεις».
«Έχω ανακαλύψει διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων με αποτέλεσμα να μπορώ να τις αντιμετωπίσω καλύτερα».
«Τρόποι διαχείρισης συγκρούσεων που δεν είχα δοκιμάσει»
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Κέντρο Πρόληψης ΑΤΡΑΚΤΟΣ και ιδιαίτερα την κα Ανδρεάνα για την ευκαιρία που μου έδωσαν να συμμετάσχω στο σεμινάριο αυτό. Με βοήθησαν ιδιαίτερα οι συζητήσεις μας, γιατί δεν είχαν τη μορφή μονόπλευρης διάλεξης, αλλά ενθαρρυνόταν συνεχώς η δική μας συμμετοχή και η διερεύνηση συγκεκριμένων περιστατικών μέσα από την εμπειρία μας. Ήταν τόσο πολύτιμη η αποσαφήνιση ορισμένων καταστάσεων από την πλευρά ενός ειδικού, αλλά και η κουβέντα με συναδέλφους γύρω από σημαντικά θέματα που προκύπτουν μέσα σε μια τάξη… Η στήριξη αυτή στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού θα έπρεπε να υπάρχει σε μόνιμη βάση, από την πλευρά της πολιτείας. Οχι συνεχείς επιμορφώσεις, αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις από ειδικούς με τη μορφή συζητήσεων, όπως συνέβη εδώ.
Ευχαριστώ και καλό καλοκαίρι!»
«Είμαι νηπιαγωγός και έχω διδακτική εμπειρία 22 ετών. Το επάγγελμα αυτό ήταν ξεκάθαρα η πρώτη μου επιλογή. Ο ρόλος του νηπιαγωγού είναι πολύπλευρος και σύνθετος. Στόχος του εκπαιδευτικού μας έργου είναι η ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των νηπίων, των νοητικών και ψυχοσωματικών δυνατοτήτων τους ,καθώς και η καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων και επιγραμματικά η διαπαιδαγώγησή τους.
Καλούμαστε να ασκούμε καθημερινά το διδακτικό μας έργο και επιπλέον να λειτουργούμε συμβουλευτικά προς τον μαθητή και τον γονέα /κηδεμόνα, για την αντιμετώπιση προβλημάτων με γνώμονα την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών. Ως εκπαιδευτικός νιώθω συχνά, ότι χρειάζομαι υποστήριξη και βοήθεια για να ανταποκριθώ με επιτυχία στο δύσκολο αυτό έργο μου. Την υποστήριξη αυτή μου την παρείχε εφέτος, μια ιδιαίτερα δύσκολη για όλους σχολική χρονιά, το Κέντρο Πρόληψης “Άτρακτος”. Παρακολούθησα με μεγάλο ενδιαφέρον το σεμινάριο για λειτουργούς προσχολικής αγωγής. Έγινα μέλος μιας ομάδας που είχε τους ίδιους προβληματισμούς και επιπλέον δημιουργήθηκαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις ,ώστε να καταθέσω προσωπικές ιδέες, γνώσεις ,εμπειρίες και αξίες και μέσα από την αλληλεπίδραση να ακούσω αλλά και να ακουστώ, να επηρεάσω αλλά και να επηρεαστώ. Συνεργάζομαι επίσης με το Κέντρο Πρόληψης“ Άτρακτος” για την παροχή συμβουλευτικών δράσεων σε οικογένεια νηπίου που φοιτεί στο σχολείου μου.
Με εκτίμηση Β.Κ»
Για εμάς, τους εργαζόμενους στην πρόληψη κάθε πολίτης έχει να επιτελέσει σημαντικό έργο υπέρ της πρόληψης των εξαρτήσεων μέσα από τους κοινωνικούς ρόλους του, γι αυτό χρόνο με το χρόνο προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε να μοιραστούμε τι αξίες και τις θέσεις της πρόληψης με όσο γίνεται περισσότερες ομάδες πολιτών. Ελπίζουμε από Σεπτέμβριο οι συνθήκες να μας επιτρέψουν να υλοποιήσουμε τις δράσεις μας στα σχολεία, στους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, στους επαγγελματικούς συλλόγους, κ.α. δια ζώσης, διότι η βιωματική διαδικασία, με τις μεθόδους ακολουθεί είναι τελεσφόρος κυρίως λόγω της φυσικής παρουσίας των ατόμων που επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν λεκτικά και μη λεκτικά.
Η Πρόεδρος
Φυλλένια Σίμου