Επειδή η συνέντευξη για δουλειά μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε μία αμήχανη, δυσάρεστη κατάσταση, οι ακόλουθες συμβουλές των ειδικών θέτουν τα θεμέλια για μία πραγματικά εξαιρετική πρώτη εντύπωση.

Για κάποιους, η συνέντευξη για δουλειά είναι μία εμπειρία που έχουν ζήσει πολλάκις στη μέχρι τώρα διαδρομή τους. Για κάποιους άλλους, μία διαδικασία από την οποία αργά ή γρήγορα θα πρέπει να περάσουν για να βρουν και να κερδίσουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας.

Είτε ανήκεις στην πρώτη, είτε στη δεύτερη κατηγορία, μάλλον θα συμφωνήσεις μαζί μας ότι το άγχος είναι πάντα το ίδιο έντονο. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να είναι και διαχειρίσιμο. Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό βήμα για να κάνεις μία πραγματικά καλή εντύπωση στη συνέντευξη για δουλειά, να θέσεις τα θεμέλια για ένα δεύτερο ραντεβού ή να πετύχεις κατευθείαν το στόχο σου: να δουν στο πρόσωπό σου τον άνθρωπο τους και να κερδίσεις την πολυπόθητη θέση.

Η επιτυχία άλλωστε είναι και θέμα ψυχολογίας. Γι’ αυτό, το ιταλικό GQ συγκέντρωσε τις καλύτερες συμβουλές των ειδικών που ανακάλυψε στο Business Insider: ψυχολογικά κόλπα που δεν επικεντρώνονται στις σπουδές, τις δεξιότητες, τα προσόντα και την επαγγελματική σου προϋπηρεσία, αλλά στη συμπεριφορά και τη στάση σου.

Στο πώς θα βγάλεις προς τα έξω την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου δηλαδή.

Το timing

Ξεκινάμε με κάτι που είναι δύσκολο να ελέγξεις, αλλά ποτέ δεν ξέρεις πώς μπορεί να έρθουν τα πράγματα. Αν λοιπόν σου δοθεί η επιλογή του να ορίσεις εσύ το ραντεβού, φρόντισε να κάνεις τη σωστή επιλογή σε ημέρα και ώρα. Αυτή δεν είναι άλλη, από το να κανονίσεις τη συνέντευξη στα μέσα της εβδομάδας -ώστε να μην υπάρξει η ανάπαυλα του Σαββατοκύριακου- και κατά προτίμηση πρωινή ώρα – που το μυαλό είναι ακόμα ξεκούραστο. Για παράδειγμα, την Τρίτη ή την Τετάρτη στις 10.30.

Το eye contact

Το να κοιτάς τον συνομιλητή σου στα μάτια, να μην αποφεύγεις το βλέμμα του και να μην μιλάς κοιτώντας δεξιά και αριστερά δείχνει ότι είσαι απόλυτα συγκεντρωμένος και ότι έχεις διάθεση για επικοινωνία και διάλογο.

Το ντύσιμο

Η εμφάνιση είναι εξίσου σημαντική με αυτά που θα πεις. Συνεπώς, πρέπει να είσαι ντυμένος ανάλογα με το ύφος της επιχείρησης. Τι εννοούμε; Πολύ πιο αυστηρά θα ντυθείς σε μία συνέντευξη για τη θέση ενός διευθυντικού στελέχους σε μία μεγάλη πολυεθνική, πολύ πιο cool, αλλά πάντα κομψά και προσεγμένα αν σε ενδιαφέρει μια θέση γραφίστα σε ένα περιοδικό ή μία διαφημιστική εταιρεία.

Οι κλασικές επιλογές πάντως είναι σταθερή αξία, όπως η μίνιμαλ αισθητική, χωρίς πολλά αξεσουάρ και χρωματική φλυαρία.

Η προσαρμοστικότητα

Είναι δύσκολο να γνωρίζεις εκ των προτέρων την ηλικία του ανθρώπου που θα σου πάρει συνέντευξη. Είναι όμως εφικτό να φτάσεις κατάλληλα προετοιμασμένος, γνωρίζοντας πώς θα προσεγγίσεις κάθε ηλικιακό γκρουπ. Εάν ο συνομιλητής σου είναι μεταξύ 20 με 30 ετών, υπογράμμισε για παράδειγμα τις δεξιότητες σου στο multitasking. Αν είναι μεταξύ 30 με 50 ετών, είναι καλύτερο να επικεντρωθείς στο κομμάτι της δημιουργικότητας και του ομαδικού πνεύματος. Αν είναι μεταξύ 50 με 70 ετών, να αναφέρεις τον σεβασμό για τους επικεφαλής και τέλος αν είναι άνω των 70 ετών, την επιθυμία σου να δεσμευτείς στη συγκεκριμένη δουλειά, ότι είναι δηλαδή μία θέση στην οποία θέλεις να μακροημερεύσεις.

Η γλώσσα του σώματος

Όσον αφορά τη γλώσσα του σώματος, οι ειδικοί δίνουν εφιστούν την προσοχή σου στη χρήση των χεριών. Αντί να τα δένεις μπροστά από το στήθος, μία στάση που αποπνέει παθητικότητα, ακούμπησε τους αγκώνες στο τραπέζι και ένωσε τις άκρες των δαχτύλων σου για να δημιουργήσεις ένα κλίμα εμπιστοσύνης.

Η χαλαρή κουβέντα

Δεν έχει σημασία μόνο η συνέντευξη για δουλειά, αλλά και η άτυπη συνομιλία που προηγείται συνήθως αυτής. Οι ειδικοί συνιστούν να αποφύγεις κλισέ εκφράσεις και θέματα συζήτησης, όπως είναι ο καιρός, και να βρεις ένα κοινό τόπο, αφού έχεις αντλήσει στοιχεία για τον συνομιλητή σου και την εταιρεία.

Η ηρεμία και η αυτοπεποίθηση

Προσπάθησε να είσαι ήρεμος για να μπορείς να εκφραστείς όπως πρέπει και να μην δείχνεις νευρικός. Η ήρεμη στάση σου θα σε γεμίσει αυτοπεποίθηση, την οποία θα εκπέμπεις. Πρόσεξε μόνο να μην περάσεις στο άλλο άκρο της επιδειξιομανίας. Να είσαι σοβαρός, μετρημένος, σε καμία περίπτωση υπερόπτης.

Η φιλοφρόνηση

Ένα άλλο πράγμα που αρέσει συνήθως στους hr managers ή και στους ίδιους τους εργοδότες είναι να βρίσκουν τον εαυτό τους να συνομιλεί με ένα άτομο ευγενικό και ταυτόχρονα διεκδικητικό. Μια ενδιαφέρουσα συμβουλή, ακόμα κι αν φαίνεται κάπως ασήμαντη, είναι να κάνεις κάποια κομπλιμέντα ή ενθουσιώδη σχόλια για τη δουλειά της εταιρείας, για τους ανθρώπους με τους οποίους ευελπιστείς να συνεργαστείς ή απλά για την επιθυμία σου να εργαστείς στο συγκεκριμένο χώρο.

Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων

Υπερβολικός χαρακτηρισμός αλλά θα μπορούσε να είναι. Τι θα έλεγες λοιπόν αν κάποια στιγμή, προς το τέλος της συνέντευξης καλύτερα, ρωτούσες τον συνομιλητή σου τι ήταν αυτό που τους κέντρισε το ενδιαφέρον και σε επέλεξαν για υποψήφιο. Με τον τρόπο αυτό κάνεις τον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου να θυμηθεί όλα εκείνα τα θετικά στοιχεία που εντόπισε στο βιογραφικό σου.

Το ευχαριστήριο e-mail

Μία τελευταία κίνηση που προκαλεί θετική εντύπωση είναι να στείλεις, αφού τελειώσει η συνέντευξη, ένα ευχαριστήριο email. Κάποιοι πιστεύουν ότι μπορεί να είναι μια επίδειξη ανασφάλειας, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα ευχαριστώ για την προσοχή που έλαβες και ένας τρόπος για να γίνει πιο αισθητή η παρουσία σου πριν από την τελική επιλογή.

 

Πηγή: oneman.gr

Πηγή φωτό: unsplash.com