Όλο και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση υπάρχει σχετικά με το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων. Ένα λόγος που ίσως συμβάλει προς αυτή τη σπατάλη είναι η ετικέτα «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από».

Οι ετικέτες αυτές χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες για να περιγράψουν όσο καλύτερα γίνεται πόσο φρέσκο είναι ένα προϊόν αλλά αυτό που ίσως καταφέρνουν είναι στην ουσία, με έμμεσο τρόπο, να προτρέπουν τους καταναλωτές να πετούν τα τρόφιμα ίσως και νωρίτερα από όσα αναφέρει η ετικέτα

«Διαβάζουν αυτές τις ημερομηνίες και μετά υποθέτουν ότι είναι κακό, δεν μπορούν να τα φάνε και τα πετούν. Στην πραγματικότητα αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι βρώσιμα ή ότι δεν είναι ακόμα θρεπτικά ή νόστιμα», εξηγεί η Πάτι Εϊπλ, διευθύντρια στο Food Shift, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό στην Καλιφόρνια που συλλέγει και χρησιμοποιεί ληγμένα τρόφιμα.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, μεγάλες αλυσίδες του Ηνωμένου Βασιλείου όπως οι Waitrose, Sainsbury’s και Marks & Spencer αφαίρεσαν πρόσφατα τις ετικέτες αυτές με τις ημερομηνίες λήξης από προσυσκευασμένα φρούτα και λαχανικά. Η Ευρωπαϊκή Ενωση αναμένεται να ανακοινώσει μια αναθεώρηση της νομοθεσίας της για την επισήμανση έως το τέλος του τρέχοντος έτους και εξετάζει το ενδεχόμενο να καταργήσει εντελώς τις ετικέτες «best before».

Τα Ηνωμένα Εθνη εκτιμούν ότι το 17% της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων καταλήγει στα σκουπίδια κάθε χρόνο. Τα περισσότερα από αυτά προέρχονται από νοικοκυριά. Στις ΗΠΑ, έως και το 35% των διαθέσιμων τροφίμων δεν τρώγεται, σύμφωνα με την ReFED. Αυτό προσθέτει πολλή σπατάλη ενέργειας – συμπεριλαμβανομένου του νερού, της γης και της εργασίας για την παραγωγή τροφίμων – και υψηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, όταν τα «ανεπιθύμητα» τρόφιμα καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής.

Οι ετικέτες ημερομηνίας υιοθετήθηκαν ευρέως από τους κατασκευαστές τη δεκαετία του 1970 για να απαντήσουν στις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τη φρεσκάδα των προϊόντων.

Από το 2019, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων συνέστησε στους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν τις ετικέτες «κατανάλωση κατά προτίμηση μέχρι» για φρεσκάδα και «κατανάλωση μέχρι» για ευπαθή προϊόντα.

 

 

 

Πηγή: dikaiologitika.gr