Toυ Δρ. Γιώργου Δ. Καρατάσιου*

Στο ερώτημα αν μπορεί η Ελλάδα μας να κερδίσει το μέλλον, η απάντηση είναι ναι,  αρκεί πέραν των άλλων να εστιάσει στους τομείς της αξιολόγησης της αριστείας, της καινοτομίας και της εκπαίδευσης. Ετσι μπορούμε να διαμορφώσουμε κουλτούρα και κατάλληλες δεξιότητες από τις  μικρές βαθμίδες με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό  και με στόχο να εξασφαλιστεί πως κάθε παιδί θα έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει μια ευκαιρία για το μέλλον. Απαιτούνται προτάσεις για να γίνει η εκπαίδευση περισσότερο ελκυστική στην νέα γενιά με καινοτομία, καλές πρακτικές και εκσυγχρονισμό των τρόπων διδασκαλίας.

Αν και πέρασαν περίπου 13 χρόνια εξακολουθεί να είναι επίκαιρη η δήλωση της επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής κ. Ντανούτα Χύμπνερ ότι «η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει στην εκπαίδευση και στην καινοτομία, να διασυνδέσει τα πανεπιστήμια με τις επιχειρήσεις και να απελευθερώσει τις προοπτικές των επιχειρήσεων μειώνοντας τη γραφειοκρατία και βελτιώνοντας την πρόσβασή τους στη χρηματοδότηση». Τα παραπάνω και όχι μόνο επιβεβαιώθηκαν και στην πρόσφατη εκδήλωση με τίτλο «Επενδύοντας στην Εκπαίδευση και την Καινοτομία» που οργανώθηκε από την Ευρωβουλευτή κ. Μαρία Σπυράκη.

Απαιτείται λοιπόν σήμερα στη Χώρα μας  βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, με επένδυση στην εκπαίδευση, σύνδεση της έρευνας με την εκπαίδευση, σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την επιχειρηματική καινοτομία. Πλεονέκτημα μας το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο επιστημονικό δυναμικό που πρέπει να συνδέσουμε με ότι έχει ανάγκη η Πατρίδα μας και που θα μπορούσε να αποτελέσει μια κινητήριο δύναμη για την ανάπτυξη της καινοτομίας στην Ελλάδα, με κατάλληλες συνθήκες. Μπορούμε έτσι  να έχουμε Εκπαίδευση στοχευμένη στο μέλλον και επένδυση σε ανθρώπους που μπορούν να επιφέρουν την αλλαγή.

Η λεγόμενη 4η βιομηχανική επανάσταση (ψηφιακή εποχή) είναι γεγονός, ως δημιούργημα της δημιουργικότητας ,αντιληπτικότητας και επινοητικότητας της ανθρώπινης φύσης  και αφορά τόσο την νέα γενιά όσο και όλους μας που πρέπει δια βίου να βελτιώνουμε και να προσαρμόζουμε τις γνώσεις μας στις νέες ανάγκες. Οι νέοι δεν βρίσκουν δουλειά αλλά και οι μεγαλύτεροι την χάνουν. Στους δείκτες ψηφιακής οικονομίας στην Ευρώπη  η Ελλάδα  φιγουράρει στην προτελευταία θέση. Η απάντηση στην αδυναμία μας  μπορεί να δοθεί μόνο με ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα με προτεραιότητα στην εκπαίδευση την αριστεία την καινοτομία και τις ίσες ευκαιρίες.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε προχτές  σωστά ότι «..η έρευνα η γνώση και η καινοτομία ορίζουν την κατεύθυνση στην οποία πρέπει να κινηθούμε.» Αυτή η κατεύθυνση απαιτεί αντί των  πισωγυρισμάτων που βιώνουμε σήμερα να βρούμε γρήγορα τον βηματισμό μας προς τα εμπρός θέτοντας στο επίκεντρο τις παρακάτω αρχές. Καινοτομία στη διδασκαλία που εμπνέει τη μάθηση και την πρόοδο μέσω καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων, σε ένα σχολείο που αξιοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία και παρέχει στους μαθητές  ψηφιακό και διαδραστικό  υλικό,  που ενισχύει και εμπλουτίζει την μαθησιακή εμπειρία.

Ένα σχολείο που ενισχύει την συναισθηματική νοημοσύνη, την επικοινωνία, τη διαχείριση σύγκρουσης, που βελτιώνει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης  σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ένα καινοτόμο σχολείο που ενθαρρύνει το πνεύμα της δημιουργικότητας και της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, δημιουργεί και προωθεί ένα βιώσιμο περιβάλλον λειτουργίας, που διαθέτει πρόγραμμα πρόληψης και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού (στην Κεντρική Μακεδονία το ξεκινήσαμε πιλοτικά με μεγάλη επιτυχία το 2013 ), ένα σχολείο που ενσωματώνει και προάγει τη διαφορετικότητα, με υγεία και ασφάλεια όλων των εμπλεκομένων στην σχολική μονάδα κα.

Έτσι τελικά θα μπορέσουμε να σταματήσουμε την διαρροή των εγκεφάλων στο εξωτερικό, να τους αξιοποιήσουμε εδώ και να βρούμε την θέση που μας αξίζει γιατί μπορούμε καλύτερα.

* Μαθηματικός – τ. Περιφερειακός Δ/ντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

Πηγή: myportal.gr