του Ναούμ Ευαγγελόπουλου

Η παιδεία αποτελεί διαχρονικά σημείο αντιπαράθεσης και ο τρόπος που θα οργανωθεί και θα πραγματοποιηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία είναι θέματα για τα οποία οι συμβαλλόμενοι εκφράζουν διαφορετικές απόψεις και σχεδόν πάντα αυτοί που δέχονται τις περισσότερες συνέπειες είναι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές.

Στη περίοδο που διανύουμε το βάρος έπεσε για ακόμα μια φορά σε αυτούς. Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί σε μικρό χρονικό διάστημα βρήκαν τρόπους να επικοινωνούν με τους μαθητές και μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προσπάθησαν και προσπαθούν να διατηρήσουν ενεργή τη μαθησιακή διαδικασία. Φυσικά, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να συγκριθεί με τη δια ζώσης διδασκαλία στην τάξη κι αυτό γιατί οι εκπαιδευτικοί και το σχολείο γενικότερα, δεν μεταδίδουν μόνο γνώσεις στους μαθητές αλλά διαμορφώνουν και την προσωπικότητά τους.

Το Υπουργείο Παιδείας άμεσα έδωσε οδηγίες προς όλες τις βαθμίδες ώστε, διασφαλίζοντας την υγεία των εκπαιδευτικών και των μαθητών, να επικρατήσει, μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, μια μορφή επικοινωνίας και να πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Προφανώς οι δυσκολίες ήταν και είναι πολλές και υπήρξαν αστοχίες αλλά είναι ολοφάνερο ότι το Υπουργείο Παιδείας εργάζεται ασταμάτητα. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί και μαθητές ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία σε αυτή την προσπάθεια.

Το μέλλον της λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα είναι δύσκολο και πρωτοφανές. Απόσταση μαθητών, διαφορετικά διαλείμματα, ζωντανή μετάδοση και πολλά ακόμα που στην πράξη είναι δύσκολο έως αδύνατο να εφαρμοστούν και κάποια από αυτά δεν είναι παιδαγωγικά ορθό να πραγματοποιηθούν.

Η ελληνική κυβέρνηση κέρδισε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών με τη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια πρωτόγνωρη κατάσταση και το πρόσημο είναι θετικό. Στην επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων όμως είναι ιδιαίτερα χρήσιμο η ηγεσία να έρθει σε επαφή με όλους τους συμβαλλόμενους φορείς και κυρίως με τους εκπαιδευτικούς, ώστε η μετάβαση σε αυτή τη «νέα πραγματικότητα» να γίνει με ασφάλεια, ομαλότητα και να αποδώσει καρπούς.

Η αξία του «δασκάλου» αναδείχθηκε μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες. Οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα αν μπορεί κι αν είναι πρακτικά υλοποιήσιμο και παιδαγωγικά ορθό οποιοδήποτε μέτρο ώστε οι σχολικές μονάδες να επιστρέψουν σε μια «νέα κανονικότητα».