ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Β. ΒΑΪΟΥ

ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ & ΑΠΟΛΥΜΑΝΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ, ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΤΕΓΑΣΤΡΩΝ, ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

 

Με σημαντικά προβλήματα συνεχίζει να λειτουργεί το ΕΚΑΒ Πιερίας, σύμφωνα με αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στην «Ε» ο Πρόεδρος των Εργαζομένων,  Βασίλειος Βάιος.
Ο κ. Βάιος χαρακτηρίζει ως ευχάριστο το γεγονός της δωρεάς που έγινε για την ανακαίνιση των νέων εγκαταστάσεων του ΕΚΑΒ σε κτίριο του Παλιού Νοσοκομείου, τονίζει όμως ότι υπάρχουν κι άλλα προβλήματα που πρέπει να λυθούν ώστε, αφενός μεν οι εργαζόμενοι να λειτουργούν σε ένα πιο κατάλληλο περιβάλλον αφετέρου δε να εξυπηρετούνται τα περιστατικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Ανακαίνιση του κτιρίου με δωρεά
Όπως ανέφερε ο κ. Βάιος, οι βάσεις του ΕΚΑΒ βρίσκονται σε χώρο του Παλιού Νοσοκομείου στην Κατερίνη, υπάρχουν όμως και σε οίκημα επί της οδού Νικολάου Πλαστήρα, στις εκεί Εργατικές Κατοικίες. Μια άλλη βάση υπάρχει στο Κέντρο Υγείας Λιτοχώρου, όπως και στο Κέντρο Υγείας Αιγινίου.
Το κτίριο στο Παλιό Νοσοκομείο δεν θα ήταν σ’ αυτήν την κατάσταση αν δεν υπήρχε δωρεά. «Όλη αυτή η ανακαίνιση δεν έγινε από την Υπηρεσία, έγινε από δωρεά. Ανέλαβε εξολοκλήρου αυτή την ανακαίνιση το Ίδρυμα Δ. Πασχάλη και ο Πρόεδρός του ο κ. Πασχάλης, ο οποίος μας βοήθησε, στην ουσία, εξολοκλήρου», ανέφερε αρχικά ο κ. Βάιος. Και συμπλήρωσε: «Χάρη σ’ αυτόν, δηλαδή, έχουμε την ανακαίνιση αυτού του κτιρίου, το οποίο μας παραχώρησε η Διοίκηση του Νοσοκομείου Κατερίνης».

Γενική έλλειψη χρηματοδότησης
Μιλώντας για μια σειρά προβλημάτων που υπάρχουν στο ΕΚΑΒ Πιερίας, ο κ. Βάιος θεωρεί ότι η ρίζα αυτών των προβλημάτων βρίσκεται στην έλλειψη χρηματοδότησης, παντού, «ακόμη και στη μισθοδοσία μας», όπως σημειώνει. Για παράδειγμα, λέει, «μας οφείλονται χρήματα από νυχτερινές μας βάρδιες, από τα «εκτός έδρας» κλπ. Αυτά έχουν πάνω από χρόνο να πληρωθούν».

Επείγει η αντικατάσταση ασθενοφόρων
Στη συνέχεια, έκανε λόγο για «ακαταλληλότητα οχημάτων» και συγκεκριμένα ανέφερε ότι θα πρέπει να αντικατασταθούν ασθενοφόρα στην Πιερία. «Εν κινήσει οχήματα εδώ στην Πιερία έχουμε 8 με 10, δηλαδή ανάλογα με τις βλάβες. Έχουμε 8 βενζινοκίνητα και 2 πετρελαιοκίνητα. Ο στόλος είναι πεπαλαιωμένος. Επιβάλλεται άμεση αντικατάσταση».
Είναι οχήματα από την «Ολυμπιάδα» του 2004 και αγοράστηκαν το 2003 στην Αθήνα. Υπάρχουν όμως και παλαιότερα οχήματα καθώς επίσης και δύο ασθενοφόρα μετά το 2004. Αυτά τα οχήματα έχουν διανύσει 400 – 500 χιλιάδες χιλιόμετρα. Πρόκειται για οχήματα καταπονημένα, για οχήματα που συνεχώς παρουσιάζουν βλάβες.
Πρέπει λοιπόν να αντικατασταθούν διότι είναι καθαρά θέμα ασφάλειας, προκειμένου να μην κινδυνεύσουν ούτε οι διασώστες, ούτε οι ασθενείς. Επομένως, στην Πιερία χρειαζόμαστε άμεσα τέσσερα καινούργια σύγχρονα ασθενοφόρα, διότι, όπως τονίζει ο κ. Βάιος, υπάρχει και ζήτημα κόστους ως προς την επισκευή τού πεπαλαιωμένου στόλου.

Ενίσχυση της Υπηρεσίας με περισσότερους εργαζόμενους
Αναφερόμενος στο προσωπικό, ο κ. Βάιος επισημαίνει αρχικά ότι αυτό αρκεί μεν, «αλλά εδώ ως Νομός έχουμε κάποιες ιδιαιτερότητες».
Καταρχάς, σήμερα στο ΕΚΑΒ απασχολούνται 56 άτομα. «Μέσα σ’ αυτούς περιλαμβάνονται και τα άτομα που απασχολούνται στο τηλεφωνικό κέντρο, δηλαδή τουλάχιστον έξι άτομα ώστε να καλύπτεται ολόκληρο το εικοσιτετράωρο».
Ωστόσο, όπως εξηγεί, «η Πιερία είναι τουριστικός Νομός, είναι μεγάλη η ακτογραμμή, έχουμε τον Όλυμπο, έχουμε τα Πιέρια Όρη, έχουμε και χιονοδρομικό κέντρο στο Ελατοχώρι καθώς και την κάλυψη της Εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, ενώ πρόσφατα έχουμε και τους χώρους φιλοξενίας των μεταναστών – προσφύγων», όπως σημειώνει.
«Ιδιαίτερα μας δυσκόλεψε όλο αυτό το σκηνικό με τους μετανάστες αφού ο χώρος φιλοξενίας τους είναι απομακρυσμένος, είναι στην Πέτρα Ολύμπου. Και όταν θα φύγει το ασθενοφόρο από την Κατερίνη για να παραλάβει ένα περιστατικό από την Πέτρα, λείπει αρκετή ώρα, δηλαδή στην ουσία «χάνουμε» για κάμποση ώρα ένα ασθενοφόρο.
Θα πρέπει λοιπόν οπωσδήποτε να ενισχυθεί η Πιερία με ένα επιπλέον ασθενοφόρο, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να προστεθούν και 10 περίπου άτομα, ώστε να καλύπτουμε όλα αυτά τα επιπλέον περιστατικά που εμφανίζονται.
Θέλουμε, επομένως, και το καλοκαίρι που έχουμε πολύ τουρισμό να είμαστε πιο άνετοι αλλά και να υπάρχει καλύτερη δυνατότητα εξυπηρέτησης των περιστατικών
λόγω του ότι υπάρχουν και οι διακομιδές προς Θεσσαλονίκη που επίσης είναι πάρα πολλές και στην ουσία μειώνεται η δύναμη του ΕΚΑΒ για άλλα περιστατικά που αντιμετωπίζουμε».

Η κίνηση των ασθενοφόρων
Αναφορικά με την κίνηση των ασθενοφόρων, νύχτα και μέρα, ο κ. Βάιος υποστηρίζει ότι προκύπτουν και εδώ προβλήματα. «Τη νύχτα, που βρίσκονται σε ετοιμότητα στην Κατερίνη δύο ασθενοφόρα, όταν προκύψει διακομιδή προς Θεσσαλονίκη, η Κατερίνη μένει με ένα ασθενοφόρο. Αυτό σημαίνει ότι αν μας προκύψει π.χ. κάποιο τροχαίο ατύχημα ή κάποια άλλα σοβαρά περιστατικά, τότε έχουμε μόνο ένα ασθενοφόρο για να ανταποκριθούμε. Όταν λοιπόν συμβούν τέτοιου είδους περιστατικά, τότε επιστρατεύουμε και το ασθενοφόρο που καλύπτει τη Νότια Πιερία ή και το ασθενοφόρο που καλύπτει τη Βόρεια Πιερία.
Την ημέρα έχουμε ένα επιπλέον ασθενοφόρο, δηλαδή έχουμε τρία στην Κατερίνη ενώ, σε σπάνιες περιπτώσεις, θα έχουμε και τέταρτο ασθενοφόρο εδώ στην πόλη, ανάλογα με το προσωπικό που υπάρχει στη διάθεση του ΕΚΑΒ.
Επομένως, είναι ανάγκη να στελεχώσουμε ένα επιπλέον ασθενοφόρο το οποίο, κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να έχει ως βάση του την Κατερίνη, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να προστεθούν ακόμη 10 άτομα τουλάχιστον για να καλύψουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις υπάρχουσες ανάγκες», υπογραμμίζει.
Πρωταρχικός στόχος, λέει ο πρόεδρος των εργαζομένων, είναι το επείγον περιστατικό, «διότι τα τελευταία τρία χρόνια το ΕΚΑΒ έχει επωμιστεί και όλο τον όγκο των δευτερογενών μεταφορών. Δηλαδή, το ΕΚΑΒ απασχολείται, για παράδειγμα, με τα εξιτήρια. Αυτό όμως σημαίνει ότι όταν υπάρξει επείγον περιστατικό, τότε υπάρχει πρόβλημα διαχείρισης κάποιων περιπτώσεων που πρέπει να εξυπηρετήσουμε».

Τα ασθενοφόρα στο ΕΚΑΒ Πιερίας δεν έχουν ποτέ απολυμανθεί!
Ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα που υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια είναι ότι το ΕΚΑΒ δεν έχει σύμβαση με εξειδικευμένο πλυντήριο για την πλύση και απολύμανση των ασθενοφόρων.
«Οι καμπίνες των ασθενοφόρων δεν έχουν απολυμανθεί ποτέ από εξειδικευμένο συνεργείο, από τότε που αγοράστηκαν αυτά τα οχήματα», λέει. Εξηγεί δε ότι τα ασθενοφόρα δεν μεταφέρουν μόνο απλά περιστατικά αλλά μεταφέρουν και ασθενείς με μεταδοτικά νοσήματα, μεταφέρουν τραυματίες μετά από τροχαία ατυχήματα κλπ.
Επομένως, «για την υγεία και την ασφάλεια τόσο των ασθενών όσο και των εργαζομένων θα έπρεπε, τουλάχιστον δυο φορές τον μήνα, να απολυμαίνονται τα οχήματα από εξειδικευμένο συνεργείο. Επειδή όμως το ΕΚΑΒ δεν έχει σύμβαση με εξειδικευμένο συνεργείο, προσπαθούμε εμείς οι εργαζόμενοι, με τα λίγα μέσα που έχουμε -σχεδόν μηδαμινά- να κάνουμε κάποιους υποτυπώδεις καθαρισμούς χρησιμοποιώντας υγρά καθαριστικά και απολυμαντικά (π.χ. χλωρίνες κλπ), που άλλοτε μας δίνει η Υπηρεσία ή κάμποσες φορές τα φέρνουμε από το σπίτι μας.
Αυτός όμως ο υποτυπώδης καθαρισμός που κάνουμε έχει και τις δυσκολίες του και τα προβλήματά του. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει ειδικός χώρος με φρεάτια προκειμένου να γίνονται αυτές οι πλύσεις, οπότε αυτή η δραστηριότητα ενέχει κινδύνους για την υγεία, προκαλεί όμως επιβάρυνση και στο περιβάλλον αφού τα λύματα μπορεί να είναι και επικίνδυνα» υπογραμμίζει ο κ. Βάιος.

Χωρίς συνεργείο καθαριότητας στα κτίρια
Επίσης, δεν υπάρχει συνεργείο καθαριότητας των κτιρίων, γι’ αυτό και την καθαριότητα την έχουν αναλάβει οι εργαζόμενοι της βάρδιας. Δηλαδή, «στον λίγο χρόνο που μπορεί να υπάρξει μεταξύ δύο περιστατικών, οι εργαζόμενοι θα κάνουν κάποια καθαριότητα, την οποία βέβαια θα διακόψουν ξαφνικά όταν χτυπήσει το τηλέφωνο και εμφανιστεί το επόμενο περιστατικό. Επειδή όμως τον τελευταίο καιρό έχει αυξηθεί ο όγκος δουλειάς, συγκεντρώνουμε μεταξύ μας οι εργαζόμενοι κάποια χρήματα και τα δίνουμε για να μας παρέχεται καθαριότητα», τονίζει.

Στέγαστρο ασθενοφόρων για προστασία του υγειονομικού υλικού
Ο κ. Βάιος επαναλαμβάνει ότι τα προβλήματα δεν τελείωσαν με τη μεταστέγαση της Υπηρεσίας του ΕΚΑΒ. Υπάρχουν κι άλλα προβλήματα που πρέπει να λυθούν. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει στέγαστρο ασθενοφόρων. «Κάθε ασθενοφόρο διαθέτει ιατρικά μηχανήματα και υγειονομικό υλικό που πρέπει να προστατευθούν, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, είτε από τη ζέστη, είτε από την παγωνιά, διότι το υγειονομικό υλικό μπορεί να φθαρεί και να αλλοιωθεί», όπως λέει. Γι’ αυτό και υποστηρίζει ότι η κατασκευή στεγάστρου για τα ασθενοφόρα δεν είναι ελάσσονος σημασίας ζήτημα.

Εκπαίδευση διασωστών σε πιο τακτά διαστήματα
Επιπλέον, ο Πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Πιερίας αναφέρει ότι ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να
δουν οι αρμόδιοι είναι το ζήτημα της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των διασωστών.
«Θα πρέπει η Υπηρεσία να εκπαιδεύει σε πιο τακτά διαστήματα τους εργαζόμενους. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι και αρκετοί πολίτες εκπαιδεύονται από εμάς αφού το ΕΚΑΒ Πιερίας έχει εκπαιδευτές για κοινό, μαθητές κ.ά., επομένως θα πρέπει και το προσωπικό του ΕΚΑΒ να κάνει εκπαίδευση κατά διαστήματα».
Υπενθυμίζει μάλιστα ότι «τα τελευταία χρόνια έχουν εκπαιδευτεί χιλιάδες συμπολίτες μας από διασώστες του ΕΚΑΒ» και τονίζει ότι η εκπαίδευση των πολιτών είναι μείζονος σημασίας. Για παράδειγμα, μέχρι να φθάσει ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Πιερίας, όπως ο Άγιος Δημήτριος, τις πρώτες βοήθειες θα μπορούσαν να αναλάβουν κάποιοι εκπαιδευμένοι πολίτες.

Ευχαριστίες
Κλείνοντας ο κ. Βάιος εκφράζει τις ευχαριστίες του και προς τον τέως και τον νυν Διοικητή του Νοσοκομείου Στέργιο Φαρμάκη και Ανέστη Μυστρίδη αντίστοιχα για τη διαδικασία μετεγκατάστασης του ΕΚΑΒ σε χώρο του Παλιού Νοσοκομείου Κατερίνης.
Όπως εξηγεί, την όλη διαδικασία άνοιξε ο τ. Διοικητής τού Νοσοκομείου Στέργιος Φαρμάκης και στη συνέχεια η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε από το νέο Διοικητή κ. Μυστρίδη. «Και οι δύο Διοικητές μάς βοήθησαν πάρα πολύ, τόσο ο κ. Φαρμάκης που ήταν δίπλα μας, όσο και ο νέος Διοικητής κ. Μυστρίδης που επίσης είναι δίπλα μας», λέει χαρακτηριστικά.