Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας,Γιώργος Παυλίδης στην Κατερίνη
«Αποδοχή, κατανόηση και επιβράβευση των προσπαθειών του, χρειάζεται ένα δυσλεξικό παιδί που με τη σωστή διάγνωση και έγκαιρη αντιμετώπιση μπορεί να διαπρέψει στη ζωή του». Η επισήμανση αυτή έγινε κατά τη διάρκεια της διάλεξης με θέμα «Δυσλεξία: Μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, τεστ και μέθοδος Παυλίδη», που διοργάνωσε χθες το βράδυ ο Δήμος Κατερίνης στην κατάμεστη αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου.
Ομιλητής ήταν ο διακεκριμένος καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γ. Θ. Παυλίδης, αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Προβλημάτων Μάθησης, διευθυντής 20 Ερευνητικών Προγραμμάτων στην Αγγλία, στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα. Εφηύρε το μοναδικό διεθνώς, ακριβές, βιολογικό, προγνωστικό από την Προσχολική Ηλικία και διαγνωστικό τεστ του για τη δυσλεξία και για τη διάσπαση προσοχής, διεθνώς γνωστό ως ‘PAVLIDIS TEST’.
Οι εφευρέσεις του είναι αναγνωρισμένες με διεθνείς πατέντες από την Αμερική, Καναδά, Γαλλία, Αγγλία. Από 25 χώρες, τον εμπιστεύονται και του φέρνουν τα παιδιά τους στην Ελλάδα για προβλήματα δυσλεξίας και διάσπασης προσοχής για το μοναδικό παγκοσμίως βιολογικό ΤΕΣΤ & ΜΕΘΟΔΟ ΠΑΥΛΙΔΗ.
Έρχονται ακόμη και από τις πλέον προηγμένες χώρες του κόσμου, π.χ. Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Αυστραλία, Ολλανδία, Ελβετία, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία.
Ο ΔΗΜΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΑΡΩΓΟΣ ΚΑΘΕ ΑΞΙΟΠΙΣΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
Σε χαιρετισμό που απηύθυνε κατά την έναρξη της εκδήλωσης ο Αναπληρωτής Δήμαρχος Κατερίνης Ζήνων Σατραζέμης τόνισε χαρακτηριστικά: «….είναι εξαιρετική τιμή για τον Δήμο Κατερίνης να φιλοξενεί την αποψινή ενδιαφέρουσα Διάλεξη του διακεκριμένου Καθηγητή κου Παυλίδη τον οποίο και ευχαριστούμε για την ωραία πρωτοβουλία του να μοιραστεί μαζί μας τη γνώση του και την εμπειρία του πάνω σ ένα θέμα που απασχολεί γονείς και εκπαιδευτικούς.
Η Δυσλεξία παρότι ως μαθησιακή δυσκολία και κατ’ επέκταση ως προβληματική παράμετρος στην εν γένει συμπεριφορά του ατόμου είναι παρούσα εδώ και πολλά χρόνια στην καθημερινότητά μας μόλις πρόσφατα άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστή και αποδεκτή ως «θείο δώρο».
Χάρη σε εξελιγμένες επιστημονικές προσεγγίσεις και μεθόδους, όπως την διαδεδομένη στη χώρα μας «Μέθοδο Παυλίδη», η δυσλεξία, καθώς και ανάλογης φύσης διαταραχές, αντιμετωπίζονται πλέον με αποτελεσματικότητα και επιτυχία.
Σήμερα πλέον γονείς κι εκπαιδευτικοί, με τη βοήθεια των ειδικών, μπορούμε να συνεργαστούμε και να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους και να αξιοποιήσουν την ευφυΐα τους, η οποία σε πολλά δυσλεκτικά άτομα είναι υψηλή, χωρίς να αισθάνονται διαφορετικά ή ανεπαρκή. Θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι ο Δήμος μας είναι και θα παραμείνει αρωγός κάθε αξιόπιστης προσέγγισης θεμάτων που αφορούν τους νέους μας και την εκπαίδευσή τους…».
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ
Ο καθηγητής, με ιδιαίτερα παραστατικό τρόπο, εξήγησε πώς οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εντοπίσουν ότι ενδεχομένως ένα παιδί παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης παρουσίασε το Τεστ Παυλίδη το οποίο καθιστά δυνατή την έγκυρη και αξιόπιστη βιολογική πρόγνωση και διάγνωση της Δυσλεξίας και της Διάσπασης Προσοχής, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών αυτών με τη Μέθοδο Παυλίδη.
Ειδικότερα ο κος καθηγητής σημείωσε μεταξύ άλλων : «…δυσλεξία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία στην ανάγνωση και στον γραπτό λόγο. Η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική. Κανείς γεννιέται δυσλεξικός, δεν γίνεται. Το περιβάλλον μπορεί να τον κάνει καλύτερο ή χειρότερο αλλά ποτέ δεν μπορεί να τον κάνει δυσλεξικό….».
Ως κύρια χαρακτηριστικά της δυσλεξίας σε ένα παιδί ο κος Παυλίδης ανέφερε τα εξής: Πολλά ορθογραφικά λάθη, επανάληψη λέξεων, συχνές παύσεις. Επίσης να προσπερνά λέξεις, να αφαιρείται και να ξεχνά τα πράγματα, τα μαθήματα, τις υποχρεώσεις του.
Γενικότερα όπως τόνισε ο καθηγητής η δυσλεξία είναι ένα έντονο κοινωνικό θέμα, το οποίο εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 5% του πληθυσμού στην χώρα μας.
Δυστυχώς όμως, όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία, μόλις το 20% των δυσλεξικών παιδιών είναι διαγνωσμένα σήμερα ενώ το υπόλοιπο 80% παραμένει αδιάγνωστο, με αποτέλεσμα τα ιδιαίτερα, κατά τα άλλα, χαρισματικά αυτά παιδιά να αδικούνται πολλές φορές από γονείς και εκπαιδευτικούς καθότι θεωρούνται οκνηροί και κακοί μαθητέ
ς, με συνέπεια να επιβαρύνονται ψυχολογικά και να μην υποστηρίζονται κατάλληλα και έγκαιρα στην αντιμετώπιση των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυσκολιών.
Στην εκδήλωση παρέστησαν εκπρόσωπος της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους και Κατερίνης, η Αντιπεριφερειάρχης Σοφία Μαυρίδου, εκπρόσωπος της βουλευτού Πιερίας Μαρίας Μίχου, ο πρώην Υφυπουργός Υγείας Γιώργος Κωνσταντόπουλος, οι Αντιδήμαρχοι Καλλιόπη Μπατάλα – Τζουμέρκα, Γιώργος Ίτσιος, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Αλέξανδρος Γιουμίδης, Χαράλαμπος Καρατζόγλου, Παναγιώτης Μπερεδήμας, Χαράλαμπος Αθανασιάδης, Γιώργος Κυριακίδης, Σταύρος Ανανιάδης, Αντώνης Μάντζιος, εκπρόσωποι της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και όπως προαναφέρθηκε πλήθος κόσμου.
Στον επίλογο της μαραθώνιας(τέσσερις περίπου ώρες), όπως εξελίχθηκε εκδήλωσης δόθηκαν πιστοποιητικά παρακολούθησης στους εκπαιδευτικούς.
9 Ερωτήσεις + απαντήσεις για τη δυσλεξία
Τι είναι η δυσλεξία;
Η δυσλεξία είναι θείο δώρο, μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντίθετα, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους στα γραπτά, που συχνότατα τη συνοδεύεται από διάσπασης προσοχής και από χαμηλή αυτοπεποίθηση. Τα αίτια της δυσλεξίας και της πρωτογενούς διάσπαση προσοχής, είναι πάντοτε υποχρεωτικά βιολογικά, νευρολογικά και συχνά κληρονομικά, με αναλογία 4 αγόρια προς 1 κορίτσι, διεθνώς. Δηλαδή, ψυχο-περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να βελτιώσουν ή να χειροτερέψουν την κατάσταση, αλλά ποτέ δεν μπορούν να προκαλέσουν ούτε τη δυσλεξία ούτε την πρωτογενή διάσπαση προσοχής. Ο δυσλεξικός, γεννιέται δυσλεξικός.
Πόσοι είναι οι δυσλεξικοί;
Διεθνώς, οι δυσλεξικοί αποτελούν περίπου το 5 % του πληθυσμού. Αν όλοι οι δυσλεξικοί κατοικούσαν στην ίδια πόλη μαζί με τις 4μελείς οικογένειές τους, τότε η «Δυσλεξιούπολη» θα ήταν η 2η μεγαλύτερη πόλη, με περισσότερους από 2.000.000 κατοίκους.
Είναι τεμπέλης, αδιάφορος, απρόσεκτος ή μήπως είναι ευφυής Δυσλεξικός ;
Είναι έξυπνος και προσπαθεί, όμως αντιμετωπίζει σοβαρά μαθησιακά προβλήματα, ειδικά στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στα γραπτά, δεν διαβάζει για ευχαρίστηση, και ενώ αποδίδει πολύ καλά στα προφορικά και στα μαθηματικά, υστερεί στα θεωρητικά, γλωσσικά μαθήματα και στα γραπτά. Μήπως είναι δυσλεξικός ;
Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των δυσλεξικών;
Οι δυσλεξικοί διαβάζουν εξαιρετικά αργά κάνοντας πολλά λάθη. Συχνά πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις, ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Το θεμελιώδες διαγνωστικό τους πρόβλημα είναι η εξαιρετικά αργή και με λάθη ανάγνωσή τους καθώς και η μεταφορά της σκέψης στο γραπτό, δηλαδή το πρόβλημα υπάρχει μόνον όταν μεταφράζεται ο προφορικός λόγος σε γραπτό (οπτικά) ή το αντίθετο (ανάγνωση).. Αποδίδουν πολύ καλά στα προφορικά, σε αντίθεση με τα γραπτά, όπου υστερούν. Μια άλλη αξιοπαρατήρητη διαφορά-αντίθεση βρίσκεται μεταξύ των πολύ χαμηλών τους επιδόσεων στα γλωσσικά και θεωρητικά μαθήματα (νέα ελληνικά, ιστορία, θρησκευτικά, κλπ), ενώ μπορούν να διαπρέπουν στα πρακτικά, π.χ. μαθηματικά, φυσική, κλπ. Είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά σοβαρά γραμματικά λάθη, μολονότι μπορεί να γνωρίζουν τους κανόνες δεν μπορούν να τους εφαρμόσουν με σταθερότητα. Κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης, ξεχνούν να βάζουν τόνους, έχουν ανομοιογενή επίδοση και είναι ακαλλίγραφοι. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους.
Υπάρχουν βέβαια και άλλα σπανιότερα συμπτώματα όπως η καθρεπτική γραφή, π.χ. 3-ε, 9-ρ Συνήθως παρουσιάζουν «προβλήματα» στην αποστήθιση, π.χ. στην προπαίδεια, μερικές φορές στην εκτέλεση μαθηματικών πράξεων, αλλά συχνά έχουν υψηλή μαθηματική λογική. Δυσκολεύονται πολύ στα γλωσσικά, θεωρητικά μαθήματα π.χ. στα νέα Ελληνικά και στην έκθεση, στις ξένες γλώσσες και ιδιαιτέρως στα αγγλικά, λόγω της ασυνεπούς δομής της αγγλικής γλώσσας (αναντιστοιχία στο πώς γράφεται και πώς διαβάζεται) μια λέξη.
Ποια είναι τα συμπτώματα της δυσλεξίας;
Η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική και συνεπώς υπάρχει από τη γέννα. Άρα, υπάρχει και μπορεί να εντοπιστεί από την προσχολική ηλικία. Τα συμπτώματα που πρέπει να προσέξουμε στη προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι τα εξής: Προβλήματα συγκέντρωσης, ανυπομονησίας ή και υπερκινητικότητας. Δυσκολίες συγχρονισμού – συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο) και διατήρησης ρυθμού-ρυθμικών κινήσεων (
χορός, βηματισμός). Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι της δυσλεξίας στην προσοχή είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση, που με ακρίβεια αντανακλά τις δυσλειτουργίες του εγκεφάλου.
Κάποια άλλα συμπτώματα, πέραν της ανάγνωσης και της γραφής;
Τα άτομα αυτά παρουσιάζουν προβλήματα αλληλοδιαδοχής, όπως βραδύτερη μάθηση της αυτόματης εκτέλεσης διάφορων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων-ενεργειών (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών, κούμπωμα κουμπιών υποκαμίσου, κτλ). Οι δυσλεξικοί συχνά αντιστρέφουν τη σειρά, για παράδειγμα, των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, των εποχών, τη σειρά των λέξεων μέσα σε μια πρόταση, κλπ. Το «πρόβλημα» γίνεται ακόμη σοβαρότερο όταν πρέπει να θυμούνται την αντίστροφη σειρά των προαναφερθέντων. Προβλήματα στο να ακολουθούν πολύπλοκες διαδοχικές προφορικές οδηγίες.
Σπανιότερα παρουσιάζουν σύγχυση προσανατολισμού-κατεύθυνσης, π.χ. αριστερά-δεξιά. Προβλήματα στη βραχύχρονη μνήμη, στην αλληλοδιαδοχή, στην αποστήθιση (π.χ. ποιημάτων, τραγουδιών, προπαίδειας) Συχνά τους χαρακτηρίζει συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται με ‘παιδιάστικη’ συμπεριφορά και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας. Επίσης, συχνότερα παρουσιάζουν και ορισμένα ιατρικά προβλήματα όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στη σχολική ηλικία κυρίως οφείλονται στο υψηλό άγχος που τους δημιουργεί η καθημερινή ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο. Ενώ στις πρώτες τάξεις του δημοτικού η κύρια ανησυχία των γονέων εστιάζεται στο μαθησιακό πρόβλημα, σύντομα διαπιστώνουν την καταστροφή της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης του παιδιού τους, που είναι το χειρότερο όλων, αφού ισοδυναμεί με τη δυστυχία.
Ποιες επιστημονικές ειδικότητες είναι οι κατάλληλες για τη διάγνωση και την αντιμετώπιση της δυσλεξίας;
Διεθνώς, εξειδικευμένοι Ψυχολόγοι ή Ειδικοί Παιδαγωγοί κάνουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, συνήθως ως μέλη ομάδας ειδικών. Χωρίς τη συμμετοχή των ψυχολόγων δεν μπορεί να γίνει η διάγνωση, διότι τα τεστ ευφυΐας μόνον εξειδικευμένοι ψυχολόγοι επιτρέπεται να τα δίνουν, όπως τα φάρμακα τα χορηγούν αποκλειστικά και μόνον γιατροί. Με το τεστ ευφυΐας δεν μπορεί να γίνει διάγνωση δυσλεξίας, όμως είναι απαραίτητο για να αποκλειστεί η νοητική υστέρηση ως αιτία του μαθησιακού προβλήματος. Το άγχος, η έλλειψη αυτοπεποίθησης καθώς και η διάσπαση προσοχής και η παρορμητικότητα που χαρακτηρίζουν τους δυσλεξικούς, μειώνουν σημαντικά τις επιδόσεις τους στα τεστ ευφυΐας, τα οποία στα χέρια άπειρων ή μη ειδικών είναι τόσο επικίνδυνα όσο και το γεμάτο πιστόλι στα χέρια παιδιών. Το πιο επικίνδυνο και τραγικό λάθος είναι το να διαγιγνώσκεται λόγω άγνοιας, ως νοητικά καθυστερημένο ένα ευφυές αλλά συνεσταλμένο δυσλεξικό παιδί ή παιδί με διάσπαση προσοχής και παρορμητικότητα.
Ο διεθνής όρος δυσλεξία είναι Ελληνικός, γι’ αυτό συχνά οι μη έχοντες γνώση Έλληνες μπερδεύονται για το ποιες επιστημονικές ειδικότητες είναι οι κατάλληλες, για τη διάγνωση και αντιμετώπιση της δυσλεξίας. Διεθνώς και σύμφωνα με το νόμο, οι λογοθεραπευτές εξειδικεύονται στη διάγνωση και αντιμετώπιση προβλημάτων επικοινωνίας, πρόσληψης και εκφοράς του προφορικού λόγου, π.χ. σωστή-καθαρή προφορά, τραυλισμός, αφασία, κλπ., και όχι στην ψυχο-εκπαιδευτική πλευρά του γραπτού λόγου. Επειδή όμως η δυσλεξία είναι πρόβλημα μόνον του γραπτού λόγου, γι’ αυτό οι λογοθεραπευτές δεν έχουν ούτε την εκπαίδευση, ούτε τη γνώση και συνεπώς ούτε το δικαίωμα να ασχολούνται με τη διάγνωση αλλά και με την αντιμετώπιση της δυσλεξίας ή της διάσπασης προσοχής, όπως οι ψυχολόγοι ή ειδικοί παιδαγωγοί δεν έχουν ούτε τη γνώση ούτε και το δικαίωμα να ασχολούνται με προβλήματα του προφορικού λόγου-ομιλίας. Επειδή λοιπόν οι δυσλεξικοί δεν εμφανίζουν προβλήματα στον προφορικό λόγο-ομιλία, δεν είναι αρμόδιοι οι λογοθεραπευτές ούτε για τις μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία που είναι προβλήματα στα γραπτά, ούτε για τη διάσπαση προσοχής που κυρίως είναι πρόβλημα συμπεριφοράς και εμπίπτει στις ειδικότητες των παιδοψυχιάτρων, παιδονευρολόγων και εξειδικευμένων ψυχολόγων.
Τι κάνουμε και πώς πρέπει να φέρονται οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί στους δυσλεξικούς;
Όπως προαναφέρθηκε, οι δυσλεξικοί εμφανίζουν προβλήματα μόνο στα γραπτά. Γι’ αυτό, ο ρόλος των γονέων πρέπει να επικεντρωθεί στις ώρες της μελέτης στο σπίτι, στα εξής: Να αποφύγουν παντελώς τις αρνητικές και υποτιμητικές παρατηρήσεις, γιατί μειώνουν την αυτοπεποίθηση, τα κίνητρα και συνεπώς, τη σχολική επίδοση. Επίσης, να αποφύγουν τα καταστροφικά
υποτιμητικά ‘κοσμητικά’ επίθετα, όπως βλάκα, τεμπέλη, αδιάφορε, ηλίθιε, κλπ. .Να τονίζουν και να επιβραβεύουν τα σωστά, χωρίς να επιμείνετε στα λάθη. Να επιβραβεύουν την προσπάθεια, ασχέτως αποτελέσματος, ώστε να αυξήσετε το κίνητρό τους για προσπάθεια. Να αποφεύγουν τη σύγκριση με άλλα παιδιά, ιδιαιτέρως με παιδιά που αποδίδουν καλύτερα. Η σύγκριση είναι καταστροφική διότι εξευτελίζει, απορρίπτει και υποτιμά το παιδί. Να φροντίζουν να πραγματοποιείται πρωινή επανάληψη. Είναι αναντικατάστατη, επειδή είναι πρόσφατα στο μυαλό τους και τα θυμούνται καλύτερα, άρα αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, έχουν λιγότερο άγχος και επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις.
Το «Τεστ – Παυλίδη».
Η δυσλεξία μπορεί να προγνωσθεί από την προσχολική ηλικία και να διαγνωστεί έγκυρα και έγκαιρα με το Τεστ Παυλίδη. Διεθνώς, η διάγνωση της δυσλεξίας γίνεται με ψυχο-εκπαιδευτικά σταθμισμένα τεστ, δηλαδή με υποκειμενικά και άρα ανακριβή κριτήρια αποκλεισμού. Έτσι η διάγνωση καθυστερεί και μπορεί να γίνει με σιγουριά μόνο μετά τα μέσα της 2ας Δημοτικού, αφού δηλαδή το παιδί υστερεί τουλάχιστον κατά 1.5 χρόνο στην ανάγνωση, σε σχέση με τους συμμαθητές του. Όμως, ο ενημερωμένος εκπαιδευτικός και γονιός μπορούν να το υποπτευθούν περί τα Χριστούγεννα της 1ης τάξης.
Όμως, με το βιολογικό Τεστ Παυλίδη (οφθαλμοκίνησης, διεθνώς γνωστό ως Pavlidis Test), επειδή δεν βασίζεται ούτε στην ανάγνωση ούτε στη γραφή, η διάγνωση μπορεί να γίνει από την προσχολική ηλικία. Το Τεστ Παυλίδη είναι πολύ εύχρηστο και γρήγορο, αφού ο εξεταζόμενος σιωπηλά παρακολουθεί με το βλέμμα του ένα φωτεινό ερεθισμό στην οθόνη του Η/Υ, ενώ αυτομάτως καταγράφονται και αναλύονται οι οφθαλμοκινήσεις του από το φωτο-ηλεκτρονικό σύστημα δικής του δημιουργίας (χωρίς να ακουμπά το μάτι). Τα εξειδικευμένα προγράμματα αυτομάτως αναλύουν τα δεδομένα και βγάζουν την αντικειμενική διάγνωση.
Διεθνώς, η διάγνωση της Διάσπασης Προσοχής, Παρορμητικότητας και Υπερκινητικότητας είναι άκρως υποκειμενική, διότι βασίζεται κυρίως σε ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι γονείς ή οι εκπαιδευτική οι οποίοι έτσι έμμεσα κάνουν τη διάγνωση, η οποία ολοκληρώνεται με την κλινική αξιολόγηση (υποκειμενική) του ειδικού. Αντιθέτως, το Βιολογικό ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ επιτυγχάνει αντικειμενικά την ακριβή διάγνωση εντός ολίγων λεπτών. Και σε αντίθεση με τα υπάρχοντα υποκειμενικά-αναξιόπιστα ερωτηματολόγια είναι ανεξάρτητο-ανεπηρέαστο από τη γλώσσα, τον πολιτισμό, την ευφυΐα και την ψυχο-κοινωνική κατάσταση του εξεταζόμενου. Σύμφωνα με τα αντικειμενικά ερευνητικά δεδομένα από γνωστά πανεπιστήμια της Αγγλίας, των ΗΠΑ, της Ελλάδας και από έρευνες στην Τσεχία αποδείχθηκε ότι το Τεστ Παυλίδη επιτυγχάνει αντικειμενική & βιολογική πρόγνωση δυσλεξίας με πολύ υψηλή ακρίβεια ( 91.5%) και διάγνωση της διάσπασης προσοχής με επίσης πολύ υψηλή ακρίβεια (93.1%), σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από όλα τα κοινωνικο-οικονομικά επίπεδα, ασχέτως ευφυΐας ή ψυχο-εκπαιδευτικών συνθηκών. Έτσι ξεπερνά τις αδυναμίες των ψυχο-εκπαιδευτικών διαγνωστικών τεστ, γι’ αυτό και ενδιαφέρθηκε και για τη διεθνή εφαρμογή του η UNESCO, διότι μπορεί να εφαρμοσθεί παγκοσμίως ανεξαρτήτως γλώσσας, φυλής και κουλτούρας.